Kommunerne udelader vigtige detaljer om det frie valg af hjemmehjælpsleverandør
En analyse af DI viser, at kommunerne er for overfladiske i deres information til borgerne om retten til frit valg af hjemmehjælpsleverandør. ”Det er en utilstrækkelig fremstilling,” siger Jakob Scharff, branchedirektør i DI.
Siden Serviceloven blev ændret i 2003 har danske borgere haft en generel ret til frit at vælge leverandør, hvis de visiteres til hjemmehjælp. Kommunerne har dermed en forpligtelse til at tilvejebringe information til borgerne, som muliggør et frit leverandørvalg. En DI-analyse viser imidlertid, at kommunernes information om retten til frit leverandørvalg i hjemmeplejen er utilstrækkelig. Ganske vist oplyser de fleste kommuner om retten til frit leverandørvalg, men det er kun et fåtal, der tydeligt gør opmærksom på, at det frie valg ikke er forbundet med ekstra omkostninger, eller at leverandørerne skal leve op til samme kvalitetsstandarder som kommunens hjemmepleje.
Branchedirektør i DI Jakob Scharff glæder sig først og fremmest over, at de fleste kommuner lever op til deres forpligtelse om at oplyse borgerne om det frie leverandørvalg, men finder det utilstrækkeligt: ”Det er ikke nok blot at oplyse om retten til frit valg. Grundlaget for det frie valg og de betingelser, der udgør det frie valg er helt essentielt for at kunne foretage et frit oplyst valg,” siger Jakob Scharff.
Utilstrækkelig information
Analysen fra DI, viser desuden, at ti kommuner slet ikke leverer en beskrivelse af retten til det frie leverandørvalg, hvilket er en klar forsømmelse af deres forpligtelse til at oplyse borgeren. I den anden ende af skalaen er der blot otte kommuner, der informerer fyldestgørende om borgernes ret til frit leverandørvalg. ”Mange borgere kan være skeptiske eller i tvivl om, hvad retten til frit leverandørvalg indebærer,” siger Jakob Scharff og tilføjer: ”Den utilstrækkelige information fra kommunerne stiller både borgerne såvel som hjemmeplejeleverandørerne dårligere, hvilket er uhensigtsmæssigt og bekymrende, når det i praksis er ganske simpelt for kommunerne at tilføje denne information.”
Lavt informationsniveau
Foruden information om retten til frit valg, har DI i analysen gennem yderligere tre kriterier undersøgt hver enkelt kommunes overordnede informationsniveau om frit valg til borgerne. På en skala fra 0-6 befinder langt størstedelen af landets kommuner sig i den lavere halvdel. Omtrent 85 procent af kommunerne opnår en score mellem 0 og 3, hvilket indikerer et overordnet lavt informationsniveau blandt kommunerne. Ingen kommuner opnår den maksimale score på 6.
Frit leverandørvalg giver bedre velfærd for alle
"Når ældre fravælger den kommunale hjemmehjælp, vil det øge kvaliteten for alle. Når kommunen fravælges – fordi borgeren er utilfreds med eksempelvis bemandingen eller lignende - vil den kommunale leverandør af hjemmehjælp tilpasse og forbedre sig, så den konkurrerer med den private leverandør om borgerens tilfredshed. Det vil i sidste ende lede til bedre velfærd for alle borgere – både i kommunen og i det private," afslutter Jakob Scharff.