Forlig om Taxikørsel Overenskomst
Dansk Industri og 3F Transport indgik 13. marts 2025 forlig om en treårig fornyelse af overenskomsten for Taxikørsel.
Hovedelementerne i aftalen er følgende:
- Chaufførers ret til frihed i familiemæssige situationer
- Seniorordning
- Vederlag til arbejdsmiljørepræsentanter
- Ændringer i barselsbestemmelsen
- Mulighed for at aftale opt-out vedrørende 48-timersreglen
- Indførsel af forsøgsordning om fleksjobansatte
- Registrering af arbejdstid
Satser, pension, løn og tillæg
§ 4, hvor vi finder garantilønnen, vil den blive justeret til 1. marts 2025 142,65 kr.. Den 1. marts 2026 stiger den til 147,40 kr. og endelig igen pr. 1. marts 2027 til 151,90 kr.
§ 5 om timeløn til særlige kørsler, stiger pr. 1. marts 2025 til 159,10 kr., pr. 1. marts 2026 163,85 kr. og endelig pr. 1. marts 2027 168,35 kr.
§ 8 om pension justeres således, at pr. 1. maj 2025 stiger arbejdsgiverbidraget til 11 pct.
§ 11, stk. 4 om særlig opsparing stiger pr. 1. marts 2026 til 8 pct, og igen 1. marts 2027 til 9 pct.
Chaufførers ret til frihed i familiemæssige situationer
Chauffører med mindst 9 måneders anciennitet får rettigheder til at afholde barns tredje sygedag, børnebørns-omsorgsdage samt fri tid til ledsagelse af nærtstående ved akutte nødstilfælde og helbredsmæssige konsultationer.
Disse frihedsperioder afholdes uden løn, men chaufførerne kan få udbetalt et beløb fra særlig opsparing.
Ændringer i barselsbestemmelsen
Overenskomsten tilpasser og udvider barselsrettighederne.
Mor har nu ret til at holde op til 26 ugers orlov med løn, mens den anden forælder har ret til op til 19 ugers orlov med løn.
Der er også indført rettigheder for sociale forældre og nærtstående familiemedlemmer, der kan overtage en del af orloven med fuld løndækning.
Tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant
For at understøtte tillidsrepræsentanters arbejde får de ret til frihed med løn til at deltage i informationsmøder om overenskomstfornyelse.
Derudover modtager arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af 3F Transport, et årligt vederlag på 9.000 kr., som finansieres via samarbejdsfondens midler.
Mulighed for at aftale opt-out vedrørende 48-timersreglen
Den nye overenskomst giver virksomhederne mulighed for at aftale opt-out vedrørende 48-timersreglen med chauffører, der udfører samfundskritiske funktioner.
Dette sker i overensstemmelse med særlige vilkår og behov for rådighedstjeneste/beredskab.
Indførsel af forsøgsordning om fleksjobansattes vilkår
For at understøtte bl.a. øget arbejdsudbud og styrke en social profil, er der indført forsøgsordning om at kunne ansætte fleksjobbere som chauffører, ud fra betalingsreglerne i § 5 om timeløn.
Registrering af arbejdstid
Parterne er også blevet enige om, at definere arbejdstid, som længe har været et gensidigt ønske.
Der er taget højde for flere forskellige driftssituationer, og ordlyden er med til at rammesætte det gensidige ansvar der i udgangspunktet er herfor, ligesom der er et alternativ hertil, i de situationer hvor chaufføren ikke selv kan styre sine opgaver.
Hent aftalen - Protokollater fra forlig
OBS
Både arbejdsgivere og lønmodtagere skal godkende forligsmandens mæglingsforslag ved afstemning, før de nye overenskomster træder i kraft.
Virksomheder skal først tage højde for de nye regler og satser, når alle overenskomster er blevet vedtaget. Indtil da gælder overenskomsten for 2023-2025.
Du kan holde dig opdateret om overenskomstforhandlingerne på di.dk/ok25 eller ved at tilmelde dig nyhedsbrevet Personale Update.