Produktudvikling til verdens fattigste hjulpet af Danidamidler
Midler fra Danida har sikret produktudvikling til verdens fattigste forbrugere. Din virksomhed kan også søge støtte.
Et af Udenrigsministeriets værktøjer til virksomheder, der ønsker at engagere sig i udviklingslande, hedder Danida Green Business Partnerships (DGBP).
Det er et program, der hvert år uddeler midler til markedsdrevne projekter mellem kommercielle og ikke-kommercielle aktører, som bidrager til grøn omstilling og økonomisk vækst i udviklingslande.
Gennem dette værktøj har et konsortium med bl.a. Arla Foods Ingredients (AFI), Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN) og Dansk Industri (DI) fået støtte til at produktudvikle målrettet mod nogle af verdens fattigste forbruger i samarbejde med østafrikanske producenter som eksempelvis den tanzaniske familievirksomhed Galaxy Food and Beverages.
Resultatet af projektet er en yoghurt beriget med de vitaminer og mineraler, der skal til for at skabe en sundere kost i Tanzania, hvor 30 procent af alle børn er væksthæmmede. Det skyldes ofte fejlernæring, der blandt andet opstår, fordi mange tanzaniere ikke spiser en varieret kost – bl.a. pga. af finansielle årsager - og dermed ikke får dækket de basale behov, WHO anbefaler for blandt andet vitamin A, D, B12, folinsyre og zink.
Yoghurten pakkes i små portioner til en pris på 500 tanzaniske shilling (1,3 kroner), som er det beløb, et fattigt barn typisk får med i skole til at købe frokost for. Det skulle gerne hjælpe til, at flere børn får bedre ernæring, end de får i dag.
- Der er omkring 30 millioner børn i Tanzania, så potentialet er stort. Produktet kan gøre en reel forskel blandt de fattigste i Tanzania. Det er et af min virksomheds vigtigste initiativer lige nu, siger Fidelis Madzorera, der leder produktionen af yoghurten i den tanzaniske familievirksomhed Galaxy Food and Beverages .
Læs også: EU-bøvl kan bremse bio-rakets vækst i Europa
DI hjælper med at indføre nye regler
Indtil for nylig har det dog slet ikke været muligt at sælge berigede fødevarer i Tanzania. Så for at den nye yoghurt kunne komme på markedet, var der brug for en indsats.
Her har DI bidraget med en hjælpende hånd. Som en del af projektet har DI arbejdet tæt sammen med lokale erhvervsorganisationer og NGO’er for at få myndighederne til at indføre en berigelsesstandard. Standarden opsætter klare regler for, hvordan fødevareproducenter kan berige fødevarer – til gavn for de mange fejlernærede.
Arbejdet startede i Etiopien, hvor AFI også har arbejdet med lokale mejerier om at producere den berigede yoghurt.
Charlotte Sørensen, forretningsudvikler i AFI ser civilsamfundets engagement som afgørende for succesen:
- Vi kan ikke som privat virksomhed gå til regeringen og sige, at nu skal I lave en berigelsesstandard. Så ville vi få skudt i skoene, at det bare handler om, at vi skal tjene penge.
Derfor gik DI ind i projektet med sin partner, den lokale erhvervsorganisation Addis Ababa Chamber of Commerce and Sectoral Associations (AACCSA).
- Havde DI og AACCSA ikke etableret et Dairy Forum for hele sektoren og afholdt træningskurser i Ansvarlig Virksomhedsførelse, så havde man ikke haft det nødvendige mandat til at have en en konstruktiv dialog med myndighederne i forhold til at indføre de nødvendige standarder i Etiopien. Standarder, som nu er grundstenen for den succesfulde produktlancering i Tanzania, hvor samarbejdskonceptet er videreført, siger Charlotte Sørensen.
Læs også: EU vil tvinge virksomheder til at dele hemmeligheder med konkurrenter
Skal leve videre efter projektstøtten forsvinder
Det er ikke nyt for AFI at involvere sig i Danida-projekter:
- Vi har været involveret i den type projekter i mere end 10 år. I starten var vores fokus på at dele vores viden og gøre noget godt. I dag er vi blevet mere opmærksomme på, at der også skal være finansiel bæredygtighed i projekterne, siger Charlotte Sørensen.
Hun fortsætter:
- Det er vigtigt for sådan en som mig, at jeg kan være med til at udvikle en bæredygtig forretning. Det har min arbejdsgiver selvfølgelig en interesse i, men for mig handler det også om at skabe langsigtede forandringer. Det kan man kun, hvis projekterne skaber de økonomiske strukturer, der gør, at det kan leve videre på kommercielle vilkår, efter projektstøtten ophører,
I Tanzania håber Charlotte Sørensen at have en ny aftager af deres vallepermeatpulver i mange år fremover. Samtidig giver udviklingsprojekterne også virksomheden en mulighed for at tænke nyt og teste koncepter:
- Vi har for eksempel kunnet se, at der også er mange forretningsmuligheder i at sigte mod de fattigste forbrugere. På den måde er det her også med til at inspirere vores kerneforretning, siger Charlotte Sørensen.
Læs også: DI: Stort potentiale i regeringens Afrika-ambitioner
Nu skal markedet kommercialiseres
For Galaxy Foods og AFI skal projektet stå sin virkelige prøve, når yoghurterne rammer markedet næste år.
Fidelis Madzorera fra Galaxy Food and Beverages tror på sit produkt:
- Jeg er optimist og tror på, det bliver en succes. Det er et velsmagende produkt med den rette pris, og vi har et godt samarbejde med regeringen, som betyder, at vi kan teste produktet i skoler. Under alle omstændigheder har det været stort at samarbejde med AFI. Her er ingen regionale valleproducenter så vi havde brug for hjælp udefra. AFI har gjort en stor indsats for at hjælpe os også uden for det rent forretningsorienterede, og vi er i dialog om fortsat samarbejde om nye koncepter inden for mejeriprodukter. Afrika er bagud på innovation, og derfor har vi brug for innovative samarbejde og vidensdeling, siger Fidelis Madzorera.
Han bakkes op af Charlotte Sørensen:
- Vi lever af at sælge ingredienser. Så vi er naturligvis interesserede i at udvikle mejeriindustrien, for jo stærkere den er, jo større marked har vi for vores valleingredienser. Vores mål er at forbedre livet for lavindkomstfamilier. Det her projekt er et fantastisk eksempel på, hvordan vi kan forene forretningstænkning og vores viden om sund ernæring på en måde, der kan gøre en reel forskel for de svageste i Tanzania og samtidig er en økonomisk bæredygtig forretningscase for os, siger Charlotte Sørensen.
FAKTA
Vil du i gang i udviklingslande?
Arla Foods Ingredients har sammen med bl.a. DI og GAIN søgt støtte til et nyt Danida-projekt i Pakistan. Her vil de skabe en værdikæde for bæredygtig mælk for sårbare befolkningsgrupper og håndtere klimaaftrykket ved osteproduktion.
Andre virksomheder kan også søge støtte til projekter gennem Danida Green Business Partnerships.
Der uddeles op til 15 mio DKK til støtteværdige projekter én gang årligt. Næste ansøgningsfrist forventes at ligge i Q3.
For at komme i betragtning til midler skal projektet have mindst én kommerciel partner og én ikke-kommerciel administrativ partner.
Derudover kan virksomheder også søge finansiering gennem
Investeringsfonden for Udviklingslande – læs mere på www.ifu.dk
Danmarks Eksport- og Investeringsfond – læs mere på www.eifo.dk
Vil du vide mere, kan du kontakte Teamleder for Udviklingspolitik og -partnerskaber Jesper Friis på jef@di.dk eller +4529494677.