Pressemeddelelse

’Made in Denmark’ gør kur til Japan

I dag indtager 55 danske virksomheder, med kronprinsparret i spidsen, Japans hovedstad Tokyo. Målet er at få endnu flere japanere til at se mod Danmark, når de optimerer plejen på sygehusene, fylder indkøbskurven op og indretter deres hjem.

Som den tredjestørste økonomi i verden rummer Japan store muligheder for danske virksomheder. I 2016 eksporterede vi for godt 22 mia. kr. til Japan, og det gør landet til Danmarks 11. største eksportmarked. Dermed overstiger vores eksport til Japan vores import fra landet, som sidste år var på godt 6 mia. kr. Men der er meget mere at hente, vurderer DI. Særligt set i lyset af at EU og Japan er blevet enige om en frihandelsaftale, der vil lette adgangen til det japanske marked.

- Med den nye frihandelsaftale mellem EU og Japan bliver adgangen til det japanske marked markant bedre. Mange danske virksomheder har holdt sig væk fra Japan, fordi det har været et svært marked med mange barrierer. Men det bliver der lavet om på, når aftalen træder i kraft. Vi forventer, at eksporten kan stige med op til 50 pct., siger adm. direktør Karsten Dybvad, Dansk Industri.

I disse dage deltager 55 danske virksomheder inden for sundhed, fødevarer og design i et stort eksportfremstød i Tokyo for at styrke samhandlen med Japan. H.K.H. Kronprinsesse Mary og H.K.H Kronprins Frederik er i spidsen for fremstødet og bliver ledsaget af udenrigsminister Anders Samuelsen, sundhedsminister Ellen Trane Nørby, miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og kulturminister Mette Bock.

Stor interesse for luksusprodukter

I dag eksporterer ca. 1.300 danske virksomheder til Japan, men mange flere forventes at følge efter, når frihandelsaftalen træder i kraft inden for de næste par år. Her venter dem et marked med en forkærlighed for luksusvarer, som udgør langt størstedelen af vareeksporten. Der venter dem også japanske kunder med et helt særligt øje for detaljen.

- Skal man handle med Japan, skal man være beredt på en kultur, hvor fejl er udelukket. Det gælder både små og store funktionsfejl ved en vare, men også en sjusket indpakning som for eksempel et mærkat, der er sat skævt på. Og så har det meget stor vægt, at kunderne kan stole på, at de får, hvad de betaler for.Og det får de, når de handler med Danmark, siger Karsten Dybvad.

Jonas Forup Stubkjær

Konsulent

  • Direkte +45 3377 4719
  • Mobil +45 2830 1544
  • E-mail jofs@di.dk
Relateret