Pressemeddelelse

DI hilser gastronomiske anbefalinger velkommen

Fødevarevirksomhederne er parate til at bidrage til regeringens planer om at gøre gastronomi til en af de danske styrkepositioner. Sådan lyder kommentaren fra DI, efter at regeringens gastronomiske ekspertteam, Team Gastro, i dag har afleveret sine anbefalinger om at fremme dansk gastronomi til miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og erhvervsminister Brian Mikkelsen.

- Det nordiske køkken - og især den danske gastronomi - har vundet plads i manges bevidsthed uden for landets grænser. Men de færreste tænker over, at fødevarevirksomhederne leverer uundværlige råvarer til mange dele af gastronomien.

- Det er alt fra frysetørret havtorn og forædlede oste til noget så simpelt som smørret til en sauce Beurre Blanc, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer, som er Dansk Industris branchefællesskab for fødevarevirksomheder, og som sådan har siddet med i Team Gastro.

Team Gastro anbefaler bl.a. at styrke den danske eksport af højt forædlede fødevarer.

- Danmark er kendt for at producere fødevarer af meget høj kvalitet – også målt med international målestok. Styrker vi den danske gastronomis brand, styrker vi Danmarks brand, og vi styrker både den danske eksport og turisme. På den måde sætter vi også Danmark tydeligere på verdenskortet, siger Leif Nielsen.

Der blev i 2016 eksporteret danske fødevarer for 108 mia. kr., og den danske fødevarebranche spiller en afgørende rolle i dansk eksport og økonomi.

En anden af anbefalingerne fra Team Gastro er, at Danmark bliver centrum for gastronomi.

- Jeg ser gerne, at Copenhagen Cooking & Food Festival bliver gastronomiens svar på Copenhagen Fashion Week. Det vil skabe større opmærksomhed om dansk kogekunst ude i verden, og det vil trække både eksperter og turister til landet, siger Leif Nielsen.

Copenhagen Cooking & Food Festival er en årligt tilbagevendende madfestival, der hylder den københavnske gastro-scene og Danmark som madland.

I Team Gastros anbefalinger er der også fokus på danskernes måltidsvaner, som dækker over alt fra planlægning af indkøb, måltidssituationen og madlavningsevner til holdning til økologi og bæredygtighed. Ifølge Leif Nielsen spiller forbrugerne også en stor rolle, når det kommer til at styrke dansk gastronomi og industri på tværs.

- Danskere skal i højere grad være kompetente forbrugere, og det skal starte allerede i folkeskolen. Færre og færre danskere rører farsen selv, men køber den i stedet færdiglavet. Derfor skal vi give eleverne indsigt i produktionsprocesser, klæde dem på til at læse varedeklarationer og lære om fødevarebevidsthed samt sundhed, så de er i stand til at træffe et oplyst valg, når de står foran hylderne i supermarkedet, siger Leif Nielsen

Team Gastro er sammensat af eksperter med konkret erfaring med gastronomi i Danmark og består af repræsentanter fra organisationer, detail, offentlige institutioner samt nogle af landet dygtigste kokke og iværksættere.

Bo Hjuler

Presserådgiver, journalist

Relateret