24.10.19 Om DI Pressemeddelelse

Regeringen og DI kickstarter eksporten inden for kreative erhverv

Danmark er kendt for sit unikke kreative DNA, der er med til at sikre, at danske virksomheder står stærkt i den globale konkurrence inden for alt lige fra arkitektur til designstole og stomiposer. Verden har fået øjnene op for danske kreative styrkepositioner, og der er et stort eksportpotentiale, som regeringen understøtter med et nyt markedsføringskonsortium, der skal sætte turbo på dansk eksport inden for det kreative erhverv. DI er del af det nye konsortium.

- I Danmark har vi stærke eksportsucceser inden for alt fra legoklodser og vandpumper til banebrydende arkitektur, møbelikoner og services, der med design som udgangspunkt, skaber helhedsløsninger for borgere og samfund. Med det danske designbrand kan konsortiet bane vejen til eksportmarkederne for mange flere danske virksomheder med internationale vækstambitioner, siger Thomas Bustrup, direktør i Dansk Industri.

Regeringen vil afsætte 62,5 mio. kr. fra 2020-2022 på den kommende finanslov til vækstplanen for kreative erhverv, der består af 28 initiativer, hvoraf markedsføringskonsortiet er et af dem.

- Vi har arbejdet hårdt for det nye konsortium, fordi det ikke kun skaber værdi for de kreative erhverv, men hele Danmark. Vi sælger ikke blot flot design og designløsninger af høj kvalitet til udlandet, men også fortællingen om Danmark som en kreativ nation, siger Thomas Bustrup.

De kreative erhverv beskæftiger 117.000 fuldtidsansatte og genererer en samlet omsætning på ca. 348 mia. kr. årligt, når den afledte økonomiske aktivitet tælles med.

Med konsortiet samles erfaringer og kræfter i et offentligt-privat samarbejde. Målet er at skabe synergi i markedsføringen af dansk kreativitet, så virksomheder kan skabe opmærksomhed om deres services og produkter langt mere effektivt.  

- I dag ser vi flotte vækstrater inden for de kreative erhverv. Men verden står ikke stille, så det er nødvendigt, at vi tænker langsigtet og skærper vores fokus på markedsføring, hvis vi skal understøtte fortsat vækst. Danmarks velstand og velfærd er afhængig af stærke virksomheder, der også kan afsætte deres services og produkter i udlandet. Det kan godt være, at vi er et lille land, men vores vækstambitioner inden for de kreative erhverv er store, siger Thomas Bustrup.

- Det unikke ved de danske kreative erhverv, er deres fokus på æstetik, funktionalitet, bæredygtighed og helhedsorienterede løsninger, som gør en positiv forskel for mange mennesker. Det er bestemt noget, vi kan være stolte af, siger Thomas Bustrup.  

Ud over Dansk Industri består markedsføringskonsortiet af Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet og Kulturministeriet, Dansk Erhverv samt Realdania, der har skabt bygningen BLOX på Bryghuspladsen i København, der vil fungere som anker for konsortiet.

Konsortiet skal sammen med en række andre initiativer i vækstplan forbedre vilkårene for de kreative erhverv i Danmark og omhandler bl.a. adgang til kompetencer, bedre vilkår for investeringer, offentlige udbud, der fremmer kreative og innovative løsninger samt gode vilkår for blandt andet at håndhæve ophavsrettigheder. I 2019 er der afsat 14 mio. kr. til vækstplan for kreative erhverv, hvoraf 10 mio. kr. styrker adgangen til risikovillig kapital.

Ditte Rieland

Presserådgiver

  • Direkte +45 3377 4951
  • Mobil +45 2246 7822
  • E-mail dirh@di.dk
Relateret