Pressemeddelelse

EU strammer grebet om platformsgiganter

Natten til torsdag blev Kommissionen, Rådet og Parlamentet enige om at indføre nye krav til online platforme som for eksempel Amazon og booking.com. Initiativet har rødder i en analyse fra Kommissionen, der viser, at mange virksomheder er afhængige af platformene for at kunne sælge deres varer og ydelser, men at de mødes af urimelige vilkår.

Med de nye EU-regler skal virksomheder varsles, hvis den platform, de bruger til at sælge deres varer og ydelser, ændrer vilkår og betingelser. Desuden skal det være klart for virksomhederne, hvordan de kan komme til at ligge højere på listen over søgeresultater og de skal orienteres, hvis deres varer eller ydelser fjernes fra platformen. Det er nogle af reglerne i en ny forordning, der skal sikre gennemsigtighed for virksomheder, der bruger platforme som salgskanal.

Kommissionen har i sin afdækning af området fundet eksempler på skadelig adfærd over erhvervsbrugere, f.eks. at de kan blive fjernet fra platformene uden varsel. DI, der har en lang række store og mindre platformsvirksomheder som medlemmer, har fra starten støttet Kommissionens udspil:

- Den manglende gennemsigtighed og de pludselige ændringer i vilkår kan være problematisk for  nogle af de medlemsvirksomheder, der handler på platformene. Derfor støtter vi ønsket om gennemsigtighed, så virksomhederne på et oplyst grundlag kan beslutte, hvor de skal markedsføre deres produkter, siger DI’s chef for digitaliseringspolitik Christian Hannibal.

DI: Pas på ikke at kvæle de små

Med den nye forordning tager EU første skridt i regulering af platformene og har lagt ud med en såkaldt ”light touch approach”, hvor man ikke regulerer, hvad parterne må aftale.

DI har fulgt forhandlingerne tæt og har lagt vægt på, at forhandlingsparterne ikke i første omgang indfører detaljerede krav til, hvad parterne må aftale, men derimod holdt fokus på gennemsigtighed.

- Vi støtter, at forordningen fokusere på gennemsigtighed frem for rigid regler for platformene. De virksomheder, der bruger platforme som salgskanal, er bedst tjent med en sund konkurrence på platformsmarkedet . Derfor skal passe på, at vi ikke får så strikse regler for platformsvirksomheder, at vi kvæler startups, inden de kan vokse sig store. Det tager parternes kompromis langt henad vejen højde for, siger DI’s chef for digitaliseringspolitik Christian Hannibal.

Der er fra Kommissionens side lagt i kakkelovnen til at indføre strammere regler, hvis det viser sig nødvendigt. Kommissionen har nedsat en ekspertgruppe, der skal følge platformsmarkedet. Platformene vil blive målt og vejet af ekspertgruppen, der hvert tredje år skal komme med anbefalinger til, om forordningen skal revideres for at tage højde i den hastige udvikling af platformsøkonomien i Europa.

Bo Hjuler

Presserådgiver, journalist

  • Direkte +45 3377 3819
  • Mobil +45 2328 4912
  • E-mail boh@di.dk
Relateret