Hjemsendelsen af de yngste koster mere end bare penge
Nye tal fra regeringens ekspertgruppe viser, at hjemsendelsen af de yngste elever koster mellem 150 og 250 millioner kroner om dagen i tabt produktion. Og prisen er langt højere, vurderer DI, der konkluderer, at eleverne i indskolingen kan have mistet 1-2 måneders læring, siden de blev hjemsendt.
Da coronavirus for alvor ramte Danmark i marts 2020, blev den almindelige undervisning i landets folkeskoler suspenderet og erstattet af hjemmeskoling. Nye beregninger fra Dansk Industri viser, at landets yngste elever fra 1.-3. klasse kan have tabt 1-2 måneders læring. Derfor bakker DI op om, at statsministeren i sidste uge lagde op til, at de yngste elever kan vende tilbage før 28. februar.
- Den mest presserende udfordring lige nu er, at få bekæmpet coronavirus, så vi hurtigst muligt og forsvarligt kan åbne op for samfundet igen. Men som regeringens ekspertgruppe også peger på, koster hjemsendelsen af de yngste samfundet et astronomisk beløb. Både i kroner og øre, men også i børnenes trivsel og tab i sociale relationer og indlæring. Derfor opfordrer vi til, at det er første prioritet, at få de yngste tilbage i klasseværelserne hurtigst muligt, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri
Dansk Industri peger på behovet for en plan for at få de mindste tilbage i skolen, så forældre, elever og lærere ved, hvad de kan se frem til. For at indhente det efterslæb, der er både på det sociale og på det faglige, foreslår Dansk Industri derfor, at alle elever i indskolingen får tolærer-undervisning i udvalgte fag i mindst én måned for at give eleverne ekstra opmærksomhed og indhente det tabte.
- Det er vigtigt, at vi hjælper de yngste elever godt tilbage i undervisningen og det at gå i skolen, når samfundet åbner op igen. Vi foreslår, at der skal være to lærere i dansk og matematik, når eleverne kan komme tilbage i klasseværelserne igen, siger Lars Sandahl Sørensen, og fortsætter:
- Det er i indskolingen, at eleverne lærer at gå i skole, får nye sociale kompetencer og får lagt det faglige fundament for læsning og matematik, og det fundament skal være stærkt nok til at bygge videre på, så de i fremtiden kan få den uddannelse, de ønsker sig, siger Lars Sandahl Sørensen.