25.02.21 DI Pressemeddelelse

Industriens Fond og DI etablerer nye handelsveje til Kina

Et nyt digitalt redskab skal sætte fart på dansk eksport til Kina, så danske virksomheder ikke går glip af det kinesiske væksteventyr i skyggen af coronakrisen. Som de første baner Industriens Fond og DI vejen til store kinesiske digitale B2B-platforme, der er fremtidens silkevej. Eksportpotentialet er i milliardstørrelsen, vurderer DI’s internationale direktør.

Kina var det første land, der blev ramt af coronakrisen, og det land, der rejste sig hurtigst økonomisk i 2020. Den kinesiske silkevej har i mange år været Kinas vigtigste handelsrute, men til Riget i Midten lægges der nu nye digitale skinner, som danske virksomheder kan køre med på fra 25. februar 2021. Det sker med hjælp fra Industriens Fond og DI, der med projektet Challenge Bridge kan øge danske virksomheders indpas på det voksende kinesiske marked.

- Kina kan blive katalysatoren til at få gang i verdensøkonomien igen. Det skyldes ikke mindst kinesiske virksomhedernes massive ambitioner på det digitale område. Det vækstpotentiale skal danske virksomheder ikke gå glip af. Hvis vi formår at udnytte det store potentiale, kan danske virksomheder hente milliarder i eksportindtægter, siger Thomas Bustrup, international direktør i DI.

Challenge Bridge gør det muligt for danske eksportører at etablere direkte kontakt til potentielle kinesiske kunder uden et personligt møde. Det er gennem såkaldte online business challenges, der er meget udbredte og en afgørende drivkraft for produktudvikling og innovation i Kina.

En business challenge er et projekt, hvor virksomheder inviterer andre virksomheder til at samarbejde om et teknologibaseret produkt eller en serviceløsning, der er efterspurgt på det kinesiske marked. Med Challenge Bridge styrker DI sit eksisterende samarbejde med Kinas største e-handelsplatforme, blandt andet Gtechmall.com og Kechuangbang.com.

- Dansk erhvervsliv har i den grad brug for at besøge kunder og samarbejdspartnere i udlandet og deltage i internationale messer og konferencer. Men som situationen er lige nu med den globale pandemis udvikling, er det enormt vanskeligt at rejse. Derfor bruger vi kræfter på at skabe nye digitale handelsveje, der meget hurtigt kan booste dansk eksport, der er den vigtigste drivkraft i dansk økonomi, siger Thomas Bustrup.

E-platforme udgør Kinas vigtigste handelsredskaber og tusindvis af business challenges gennemføres hvert år. Tyske, franske og amerikanske virksomheder har allerede fået øjnene op for det store eksportpotentiale, der findes i de kinesiske challenges. Nu er turen kommet til Danmark.

- Vi ved, at de her challenges er et eksportformat, der har virket for virksomheder fra andre lande. Så i virkeligheden er det en lavthængende frugt, som bare venter på at blive plukket. Det gør vi så nu, og det kommer forhåbentlig ret hurtigt til at kunne mærkes hos eksportivrige danske virksomheder, siger Thomas Hofman-Bang, der er adm. direktør i Industriens Fond.

Kina er et af de få lande i verden, der i 2020 har præsteret positive vækstrater trods den globale coronapandemi. Udviklingen ventes at fortsætte de kommende år med BNP-vækst på 8-10 procent i 2021 og 5,0 procent 2022.  

Ditte Rieland

Ditte Rieland

Presserådgiver

  • Direkte +45 3377 4951
  • Mobil +45 2246 7822
  • E-mail dirh@di.dk

Relateret