28.06.21 DI Pressemeddelelse

DI: Historisk aftale sikrer investeringer i veje, jernbaner og cykelstier

Partierne i Folketinget har indgået en stor, bred og langsigtet aftale om investeringer i infrastrukturen. Frem mod 2035 vil der blive brugt 161 milliarder kroner til at forbedre veje, kollektiv trafik og fremme cykling over hele Danmark. Det betyder, at der kommer markante og nødvendige forbedringer af infrastrukturen til gavn for os alle – også for virksomhederne, mener DI.

-      Der er tale om en historisk stor, bred og langsigtet aftale, som både støber fundamentet for fremtidens samfund og skaber den nødvendige vished for erhvervslivet. Det er bredt samarbejde, når det er bedst, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. 

Aftalen om infrastrukturen er vedtaget af hele Folketinget, og den er fuldt finansieret. Det skaber den sikkerhed for investeringerne, som virksomhederne efterlyser, mener DI.

Med aftalen vil der ske markante og nødvendige investeringer i vejene. Det eksisterende motorvejsnet bliver udbygget, så større byer som Næstved og Viborg bliver forbundet til en motorvej. Den østjyske motorvej E45 bliver udvidet, og man tager hul på at etablere den midtjyske motorvej i etaper ved Billund og Viborg.

Herudover kommer der en tredje limfjordsforbindelse, en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus, og der bliver sat penge af til de to store udviklingsprojekter i København – Lynetteholmen og Holmene ved Avedøre.

Det nye jernbanespor på Nordvestfyn bliver bygget tidligere end ellers planlagt. Der kommer batteritog flere steder i landet, og i de større byer bliver der etableret tracéer, hvor kun busser har adgang. Endelig er der sat 3 milliarder kroner af til investeringer blandt andet i cykelstier.

-      Der er fundet en god balance mellem investeringer i den kollektive trafik, cykelstier og veje. Og der er også en god geografisk balance i planen. Den vil være med til at give Danmark en infrastruktur i verdensklasse, siger Lars Sandahl Sørensen.

-      I de kommende år ønsker vi, at der skal ske en grøn omstilling af transportsektoren. Vi skal blandt andet have flere biler og tog, som kører på grøn strøm. Den udvikling skal ske samtidig med, at vi forbedrer vores mobilitet, så vi kan transportere os selv og vores varer rundt i landet uden at holde i lange køer eller opleve andre forsinkelser. Med aftalen er der mulighed for, at begge ønsker kan gå i opfyldelse, siger DI’s adm. direktør.

Som en del af aftalen er der afsat 275 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge transport. Og der skal gennemføres en reform af taksterne i den kollektive trafik, så flere hopper over i busser og tog. Det er noget, som DI længe har efterlyst.

DI har både før og under forhandlingerne spillet konstruktivt med. I april fremlagde DI sit eget forslag til en investeringsplan, og en væsentlig del af ønskerne er kommet med i aftalen.

-      Partierne i Folketinget viser samlet med aftalen, at de har forståelse for erhvervslivets behov. Jeg vil gerne takke for et rigtigt godt samarbejde om denne historisk langsigtede investeringsplan, siger Lars Sandahl Sørensen.

Claus Kaae-Nielsen

Claus Kaae-Nielsen

Presserådgiver

  • Direkte +45 3377 3820
  • Mobil +45 2332 6829
  • E-mail clkn@di.dk

Relateret indhold