02.06.21 DI Pressemeddelelse

Rikke Zeberg: Danmark skal være førende med digital udvikling og eksport

Danmark skal være det land andre ser til, når det gælder digitale løsninger. Samtidig skal Danmark være testland for udvikling af nye banebrydende og bæredygtige digitale løsninger. Det vil DI Digital med branchedirektør Rikke Zeberg og 650 medlemsvirksomheder i spidsen arbejde for i de kommende år som led i en ny strategi, der skal tage digitaliseringen til det næste niveau.

- Sammen med vores medlemsvirksomheder har vi sat os som mål at arbejde for at skabe øget udvikling, vækst, velstand og velfærd i Danmark ved hjælp af digitalisering, og for at inspirere verden med det vi gør, siger Rikke Zeberg.

Hun har sammen med virksomhederne og DI’s digitale medarbejdere lagt en ny strategi for at komme i mål med de nye ambitioner for digitaliseringen af Danmark og dansk erhvervsliv.

Strategien bliver lanceret på DI Digitals årsdag 2021, mandag den 7. juni.

Udenlandsk interesse for coronapas

- Vi har blandt andet med coronapasset vist, at vi i et tæt samarbejde mellem private virksomheder og det offentlige kan udvikle nye løsninger, som hjælper os alle med fælles udfordringer. Vi har i DI fået utallige henvendelser fra udlandet, som har vist stor interesse for vores arbejde med at udvikle et coronapas, siger Rikke Zeberg.

Som led i den nye strategi har DI Digital udvalgt seks mærkesager, som skal give Danmark det næste digitaliseringsløft. De seks mærkesager er:

  • Danmark som digitalt foregangsland
  • Grøn omstilling via digitalisering
  • Et kompetenceløft for alle
  • Digital sikkerhed og tillid for alle
  • Digitalisering af erhvervslivet
  • Digital nytænkning af det offentlige

- Danmark er allerede i toppen internationalt med digitalisering. Det arbejder vi målrettet på at fastholde og udbygge – til gavn for vores samfund og danskerne. Vi skal i højere grad udnytte vores fordele til eksport af danske digitale løsninger og tiltrække nye løsninger til landet. Danmark er et oplagt testland qua vores størrelse og modenhed. Det skal vi i højere grad udnytte til at få adgang til de nyeste løsninger og teknologier og dermed styrke vores position endnu mere, siger Rikke Zeberg.

På årsdagen, hvor den nye strategi præsenteres, er finansminister Nicolai Wammen hovedtaler. Her skal han tale om regeringens digitaliseringspolitiske dagsorden. På årsdagen er der også politiske debatter med ordførere og virksomheder om digitalisering af Danmark, det offentlige og virksomhederne fremover.

Enhjørningens hule

Et andet indslag på årsdagen er ”Enhjørningens hule”. I Enhjørningernes Hule får tre lovende startups gode råd fra et dommerpanel på, hvad de kan gøre for hurtigere og bedre at opnå unicorns potentiale. I panelet sidder Heini Zachariassen, adm. direktør, Vivino, Benjamin Notlev, CCO, TechBBQ, Sahra-Josephine Hjorth, Co-founder, CanopyLAB og André Rogaczewski, adm. direktør, Netcompany.

Se hele DI Digitals strategi her

Pressen inviteres til at overvære årsdagen, som også kan streames online (tilmelding nødvendig).

Årsdagen finder sted mandag den 7. juni kl. 15 i Industriens Hus i København.

NB! Medbring coronapas ved fysisk deltagelse i Industriens Hus

Gå til tilmelding og program her

Bo Hjuler

Bo Hjuler

Presserådgiver, journalist

  • Direkte +45 3377 3819
  • Mobil +45 2328 4912
  • E-mail boh@di.dk

Relateret indhold