31.01.22 DI Pressemeddelelse

Ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi skal understøtte dansk erhvervsliv

Danske værdier er centrum for regeringens nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi, der blev præsenteret mandag. Dansk erhvervsliv vil i samspil med udenrigstjenesten spille en aktiv rolle i arbejdet med at fremme vores værdier og interesser, der ikke er hinandens modsætninger, men forudsætninger, mener DI.

Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik skal fremover indstilles efter et værdipolitisk kompas. Det fremgår af regeringens nye strategi, der skal ruste Danmark til at modstå trusler og udfordringer i en historisk uforudsigelig verden. Det kræver en stærkere udenrigstjeneste, bedre global koordinering og endnu tættere offentligt-privat samarbejde.

- Der er nu mere end nogensinde brug for, at Danmark er godt rustet til at kunne agere i en kompleks og uforudsigelig verden. Vi skal huske danske værdier og interesser, når vi agerer i udlandet. De er ikke hinandens modsætninger, men hinandens forudsætninger, siger Thomas Bustrup, viceadministrerende og international direktør i Dansk Industri.

- Danske virksomheder er nogle af de bedste ambassadører for Danmark. Når vi sælger grønne løsninger i for eksempel Indien og USA, er vi med til at skabe en mere bæredygtig fremtid. Når en virksomhed etablerer sig i Mellemøsten eller Afrika, så er det med den danske model og kultur i bagagen. Selv om vi ikke kan omstille hele verden til at følge danske værdier, kan vi inspirere og rykke i en bedre retning, siger Thomas Bustrup.

Danmark skal have et såkaldt værdidiplomati, der har til formål, at fremme demokratiske værdier og håndhæve menneskerettigheder. Derudover er der i strategien fokus på at styrke klimadiplomatiet, hvor erhvervslivet spiller en helt afgørende rolle. For det er nemlig mange danske virksomheder, der har den nødvendige viden, produkter og services, der kan hjælpe lande og verdenssamfundet med at nå i mål med klimamål.

- Danmark skal være en grøn stormagt. Det opnår vi kun ved hjælp af et tæt samarbejde mellem det offentlige og private – både i Danmark og i udlandet. Der er en række spændende muligheder i EU’s kæmpe genopretningsfond, USA’s klimaplan og det grønne strategiske partnerskab med Indien, blot for at nævne nogle eksempler, siger Thomas Bustrup.

Udenrigsministeriet har fået tilført 714 mio. kr. i perioden 2020 - 2023, og 27 forskellige repræsentationer er blevet forstærket med 65 rådgivere. Det er mange midler, så vi har store forventninger til et endnu stærkere offentligt-privat samarbejde.

- Når danske virksomheder vinder i udlandet, så vinder hele Danmark. For det er med til at sikre velfærd og vækst. Handelsbarrierer og protektionisme er på fremmarch, og det er helt afgørende, at vores udenrigspolitiske strategi tager højde for det. Der er brug for et endnu tættere samarbejde, og vi drøfter meget gerne, hvordan vi bedst kan gribe det an, siger Thomas Bustrup.

Ditte Rieland

Ditte Rieland

Presserådgiver

  • Direkte +45 3377 4951
  • Mobil +45 2246 7822
  • E-mail dirh@di.dk

Relateret indhold