Foto: GettyImages
19.12.24 Miljø, energi og klima Nyheder

Styrket affaldstilsyn: Har du styr på din virksomheds affald?

Fra den 1. januar 2025 træder ny lovgivning om styrket tilsyn med virksomheders håndtering af affald i kraft. Her kan du læse om, hvilken betydning det får for din virksomhed.

Virksomheder har i mange år skulle sortere erhvervsaffald og sikre, at det enten genbruges, genanvendes eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse. Siden 2023 har det dog også været et krav, at virksomheder skal sortere deres affald i de samme 10 typer affald (fraktioner), som private husstande. Det vil der fra årsskiftet blive ført øget tilsyn med.

Hvorfor styrkes affaldstilsynet?

Alt affald, der kan genanvendes, skal genanvendes. Det er en af forudsætningerne for et grønnere Danmark. Det styrkede affaldstilsyn skal understøtte vejen til et grønnere samfund ved at sikre, at de ressourcer, der gemmer sig i vores affald, bliver recirkulerede i nye produkter.

Hvad indebærer det styrkede affaldstilsyn?

Det styrkede affaldstilsyn henvender sig til alle former for danske virksomheder, der genererer affald. Overordnet baseres de fleste affaldstilsyn på data fra det fælles affaldsdatasystem (ADS), data i CVR-registret eller branchespecifikke data.

De to former for styrket affaldstilsyn

Affaldstilsynet kan inddeles i to forskellige former for tilsyn, som begge styrkes pr. 1. januar 2025: Et administrativt tilsyn og et fysisk tilsyn.

Det administrative tilsyn kan man som virksomhed blive udtrukket til, hvis man ikke får miljøtilsyn. Det administrative tilsyn er ikke et fysisk besøg, men foretages pba. virksomhedens indberettede data om eget erhvervsaffald.

Det fysiske affaldstilsyn er derimod et fysisk besøg, hvor medarbejdere fra tilsynsmyndigheden (primært kommunerne) gennemgår affaldsindsamling – og sortering hos virksomheden.

Miljøstyrelsen er dog primær tilsynsmyndighed for affaldshåndteringsvirksomheder og virksomheder, hvor Miljøstyrelsen også er ansvarlig for miljøtilsynet.

Virksomhedens rolle i håndteringen af erhvervsaffald

Som virksomhed, har man ansvaret for at sikre, at ens erhvervsaffald bliver sorteret, så potentialet for genanvendelse udnyttes optimalt. Det indebærer derfor også, at man, som virksomhed, indgår en aftale med en affaldspartner, som kan dokumentere, at virksomhedens erhvervsaffald bliver sorteret og behandlet rigtigt.

Hvad er erhvervsaffald?

Erhvervsaffald er affald fra virksomheder. Det er altså ikke fraktionsspecifikt, men spænder bredt over alle former for affald, som en virksomhed ender med at smide ud.

Nikolaj Vedel

Nikolaj Vedel

Konsulent

  • Direkte +45 3377 3852
  • Mobil +45 2646 9361
  • E-mail nive@di.dk