Priser i producentansvaret for emballage
Kollektivordningen VANA, der håndterer det kommende producentansvar for emballage på vegne af et flertal af DI’s medlemmer, har nu meldt priser ud for de forskellige materialetyper for Q4 2025. De kan findes på VANA’s lukkede medlemsunivers.
Priserne dækker både indsamling og håndtering af emballageaffald, og skal betales pr. 1. oktober 2025. Der er forskellige priser for emballager målrettet erhverv og for emballager målrettet husholdninger, da det er forskellige aktører, der står for indsamling og håndtering.
Priserne er generelt en del højere end de oprindeligt estimerede tal fra Miljøstyrelsen. Det skyldes bl.a., at kommunernes udmeldte gebyrer er væsentlig højere end antaget. Kommunernes omkostninger til indsamling af husholdningsaffald udgør ca. 75 pct. af den samlede pris.
Miljøgradueringen udgør 35 pct. af de operationelle omkostninger og tager udgangspunkt i bonus/malus-modellen jf. bekendtgørelsen. Det vil sige, at virksomheder, der tilgængeliggør emballager med høj genanvendelighed (grøn), belønnes med en bonus, der afgøres af fordelingen mellem grønne og røde emballagemængder.
Få mere information hos VANA
VANA vil afholde en række webinarer, hvor de bl.a. vil gennemgå principperne bag prissætningerne, og VANA har også et solidt vejledningsmateriale med FAQ’s på deres hjemmeside, så tag kontakt til dem med spørgsmål (Kontakt | VANA). Webinarerne finder sted tirsdag 1. juli kl. 10.30-11.30 og torsdag 3. juli kl. 10.30-11.30. Tilmelding foregår via VANA’s hjemmeside - Webinarer | VANA.
Bump på vejen
Det har været en hård kamp at nå hertil, særligt fordi mange kommuner ikke levede op til bekendtgørelseskravet om senest 1. maj at indrapportere producentgebyrer (omkostninger til affaldsindsamling hos husholdningerne). Flere af kommunerne manglede at opgøre omkostningerne, og endnu flere fulgte ikke bekendtgørelsens krav bl.a. om at indrapportere priser for affaldsindsamling fordelt på de forskellige fraktioner.
De kommunale omkostninger til indsamling af affald svinger uforklarligt meget mellem kommunerne på de forskellige fraktioner, og da der desværre ikke i første omgang blev indført et standardiseret serviceniveau til den kommunale indsamling eller en klageadgang, er der en del at rette op på frem mod næste prissætning.
DI er i tæt dialog med Miljøministeriet om at få effektiviseret både proces, vejledninger og indsamling og arbejder løbende sammen med andre erhvervsorganisationer for at lægge et fælles tungt pres. Et delmål i den sammenhæng er at få kommunerne og myndighederne til at levere fyldestgørende og rettidigt frem mod deadline for 2026-priserne, som er 1. oktober.