DI Mener:

Giv mobiliteten et løft

Det er vigtigt for virksomhederne, at den trafikale infrastruktur får et løft. Når varer og medarbejdere spilder tid i trafikken, går det ud over produktiviteten og konkurrenceevnen.

Når virksomhederne bliver spurgt om, hvor der skal sættes ind for at styrke deres vækstmuligheder, så er infrastrukturen med i toppen af deres ønskeseddel.

Infrastruktur og transportmuligheder har især betydning for adgangen til leverandører, kunder og medarbejdere. Mobiliteten har derfor også stor betydning for virksomhedernes produktivitet og internationale konkurrenceevne.

Virksomhederne oplever, at trafikken bliver værre og værre

En DI-undersøgelse viser, at mere end halvdelen af virksomhederne oplever, at de trafikale udfordringer er blevet større eller meget større de seneste fem år.  Der bliver også mere og mere trængsel på vejene. I de seneste tre år er trafikken på motorvejene vokset med knap fem pct. om året.

De trafikale udfordringer gør det sværere for virksomhederne at fastholde og tiltrække kvalificerede medarbejdere. Det er skidt i en situation, hvor vi har vækst i økonomien, og hvor netop mangel på medarbejdere er en trussel for mange virksomheder. 37 pct. af virksomhederne har det seneste år forgæves forsøgt at rekruttere nye medarbejdere.

Et løft på 15 mia. kr.

Politikerne har – indtil videre – kun indgået meget få konkrete aftaler om, hvilke investeringer, der skal gennemføres efter 2020. Det tager tid at planlægge og udbyde store infrastrukturprojekter – så det gælder om at komme i gang.

DI mener, at der skal sættes ind på flere områder for at give mobiliteten et løft. For det første har vi brug for et højt investeringsniveau, så den trafikale infrastruktur bidrager til at skabe gode rammer for vækst om både 5, 10 og 20 år. DI foreslår i sin 2025-plan, at de finanslovsfinansierede investeringer i trafikal infrastruktur i perioden frem til 2025 løftes med 15 mia. kr. i forhold til det langsigtede historiske niveau.

Behov for at planlægge og prioritere

Danmark har også brug for en masterplan for trafikinvesteringer. Danmark har ikke, som det er tilfældet i en del andre lande, en langsigtet plan for investeringer i den trafikale infrastruktur. Men virksomhederne har brug for at kende de fremtidige planer for udbygning af infrastrukturen. En samlet masterplan for perioden 2021–2030 skal sikre forudsigelighed.

Vi skal prioritere de investeringer, der giver det største vækstbidrag. Prioriteringen skal tage afsæt i samfundsøkonomisk afkast samt vurderinger af projekternes erhvervsmæssige betydning.  DI har udviklet et sæt indikatorer, der kan bruges til at belyse den erhvervsmæssige betydning af konkrete infrastrukturprojekter.

Endelig har vi brug for én samlet forligskreds på transportområdet. Når politikerne aftaler at anlægge nye veje og baner, er det beslutninger, der har en tidshorisont på 50 år eller mere. Det kræver bred politisk forankring.

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk