16.05.18 DI Mener Nyheder

Turistforbruget stiger på nærmarkederne

Nye tal fra FN’s organisation for turisme viser, at turisternes forbrug fortsat stiger. Det fremgår af UNWTO’s World Tourism Barometer 2017. Opgørelsen viser markant fremgang på flere af vores nærmarkeder som f.eks. Spanien og Holland. Også Kina og USA har stor vækst. Væksten understreger vigtigheden af en todelt strategi med fokus på både nær- og fjernmarkeder.

Målt på borgernes forbrug på udlandsrejser er Kina og USA de største markeder. Men flere af de europæiske lande er at finde på UNTWO’s Top 20 over de største markeder for turisme. Faktisk er 7 af de største turistmarkeder europæiske lande.

Et af landene på Top 20 er Spanien, som i år også er sprunget en plads op, og nu er verdens 13. største turismemarked.  Det sker efter en stigning på over 12 pct. i spaniernes forbrug på udlandsrejser fra 2016 til 2017. Spanierne rejser i dag for 20 mia. euro om året.

De amerikanske turisters forbrug i forbindelse med udlandsrejser viser ligeledes stærke takter. De sidste tre år er forbruget i gennemsnit steget med over 8 pct. om året.

Danmark på en 33. plads

Det danske turismemarked er på en 33. plads på UNWTO’s liste med et forbrug på 10 mia. euro på udlandsrejser. Desuden er den procentuelle ændring i forbrug målt i national valuta kun på 2 pct.

- Tallene understreger, at det er vigtigt med en todelt strategi i Danmark, hvor vi både har fokus på nær- og fjernmarkeder, siger fagleder for turisme Sune Jensen, Dansk Industri.

Skrevet af:

Liv Thøger