Nyheder

Kulturarv kan tiltrække gæster: Sætter vi pris nok på kulturen?

Kronik af direktør Tine Roed, Dansk Industri, og museumsdirektør Thomas Thulstrup, Museet på Koldinghus

August er højsæson for udenlandske turister i Danmark. Selv om mange sikkert vil søge ud til stranden for at koble af, så kommer de fleste turister også til Danmark for at få en mindeværdig og lærerig oplevelse med sig hjem i bagagen. Den danske kultur er her et trækplaster for udenlandske turister og en vigtig del af fortællingen om Danmark.

Tal fra VisitDenmark viser, at to-tredjedele af alle udenlandske turister faktisk benytter et eller flere kulturtilbud mens, de er på ferie her i Danmark. Det kan være, at de dykker ned Danmarkshistorien - lige fra Vikingetiden til Anden Verdenskrig. Andre ser på smykker, malerier eller dansk design. Det er også populært at deltage i festivaler eller opleve vores kultur- og naturarv i de danske nationalparker.

Kulturen spiller endvidere en vigtig rolle i at løse en af udfordringerne i dansk turisme - nemlig en styrkelse af vores lavsæson. Turisme skal i stigende grad være en helårsforretning, og når solen står lavere på himlen spiller kulturen en central rolle som trækplaster.

Den nuværende udstilling "Magtens Smykker" på Koldinghus er et godt eksempel på, hvordan vores kulturarv kan være med til at tiltrække gæster til et område. Mere end 30.000 gæster fra både ind- og udland har allerede besøgt udstillingen, og den massive interesse betyder, at udstillingen er blevet forlænget til oktober måned.

Museet på Koldinghus har lavet en analyse af den værdi, som museet er med til at skabe i lokalområdet. Det kan være, når gæsterne på museet efterfølgende shopper i Kolding, går på restaurant, overnatter på et af byens hoteller eller besøger andre attraktioner. De gæster, som besøgte Koldinghus i 2017, brugte 23 mio. kr., når de alligevel besøgte Kolding-området. Analysen viser tydeligt, at gode kulturtilbud skaber værdi for det omkringliggende erhverv og for den lokale økonomi.

Kulturen er en vigtig del af turismen, og omvendt er turismen også en vigtig del af kulturen. Der er ingen tvivl om, at de tilsammen skaber vækst og arbejdspladser i hele Danmark.

Museer har en vigtig rolle i at sikre og formidle vores natur- og kulturarv. En værdifuld opgave, som det kan være svært at sætte pris på. Men selv om det er svært at sætte et prisskilt på kulturen, så sætter turisterne pris på netop det, når de besøger vores land. De bruger faktisk over 5 mia. kr. om året på oplevelser, attraktioner og forlystelser.

Turisterhvervet oplever vækst i disse år, men vi må desværre kigge med misundelse på vækstraterne i vores nabolande. Derfor skal vi sætte mere pris på kulturturismen og styrke samarbejdet mellem kulturen og turisterhvervet, så vi kan tiltrække endnu flere gæster til Danmark. Et stort og varieret udbud af kulturoplevelser er med til at skabe en attraktiv destination, som turisterne også gerne vil komme tilbage til.

Skrevet af:

Liv Thøger