11.06.19 SDG Blogs

Blog: Fremvis de løsninger, der gør en forskel

Lise Walbom, CEO for Food Nation blogger om verdensmålene og vigtigheden af at fortælle om de fremskridt, der sker inden for bæredygtighed på fødevareområdet.

Skrevet af Lise Walbom, CEO, Food Nation

Don’t tell it, show it

Der er hungersnød i Yemen, handelskrige med Kina og afrikansk svinepest tæt på grænsen. Den absolutte klimakatastrofe rykker nærmere med tunge, osende skridt for hver dag, der går, og erhvervsliv og politikere beskyldes for at lægge sig på ryggen. Afgrunden er mørk og dyb, og vi har kurs lige i mod den. Er der overhovedet noget at gøre?

Jeg er ikke den første til at skrive om, hvor nemt det er at føle afmagt i en verden, hvor kriserne synes at stå i kø. Hungersnød, fattigdom og klimakatastrofer har med store, fede penselstrøg malet et billede af en verden på vej i den gale retning. Men jeg vil gerne stille mig i geled med dem, som viser, at vi kan gøre noget for at modvirke verdens problemer.

Og det starter med at vise de gode eksempler. Lad os huske på de landvindinger, vi har gjort og er i gang med for at gøre verden til et bedre sted. Selvom vi har udfordringer nok, må vi huske på, hvor langt vi allerede er nået. Tag f.eks. den nu afdøde svenske statistiker Hans Rosling der hele sin karriere kæmpede for, at vi nuancerede vores blik på verden og noterede os vores sejre. Med æbler og pærer stablede og fortalte han sig igennem verdens problemer og gav eksempler på, hvordan vi faktisk er i udvikling og gør en forskel. Ham kunne vi godt lade os inspirere af i fødevarebranchen når vi arbejder med bæredygtighedsmålene. Lad os med eksemplets magt fortælle om resultater fra de unikke danske fødevareløsninger og produkter.

Lad os huske på de landvindinger, vi har gjort og er i gang med for at gøre verden til et bedre sted. Lise Walbom, CEO, Food Nation

En yoghurt ad gangen

Lad os tage et eksempel: Selv med 11 millioner malkekøer i Etiopien har mælkeindustrien manglet gode og billige metoder og teknologier til at sikre kvalitet og sundhed i produkterne. Det har gjort det svært at afhjælpe den udbredte underernæring i landet – simpelthen fordi mejeriprodukter bliver for dårlige og dyre. Bliver man i dag født i Etiopien, er der en 40% risiko for at være fejlernæret som barn. Men i et samarbejde mellem danske og etiopiske organisationer har man haft succes med at forbedre værdikæden, så mælkekvaliteten øges, og udviklet et konkret produkt af høj kvalitet til en rimelig pris – for både producent og forbruger: yoghurt. Og selvom vi næppe afhjælper hele verdens problemer med yoghurt, mener jeg, det her er en vigtig historie at fortælle. Fordi denne yoghurt er et eksempel på, hvordan den danske fødevareklynge engagerer sig i internationale partnerskaber for social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed.

Faktisk er der nok af den slags eksempler: I Tanzania har økologiske landmænd fra Danmark delt deres viden med lokale landmænd. I Indien er mælkekvaliteten øget betragteligt på grund af dansk teknologi og fødevareløsninger. I Colombia har et specielt udviklet enzym hjulpet producenter til at producere ost af konkurrencedygtig kvalitet. Det er ikke nødhjælp som i firserne – det er solide partnerskaber, baseret på miljømæssig, økonomisk og social bæredygtighed.

Show it

I Food Nation arbejder vi med at showcase de danske fødevareløsninger og -produkter, der gør en forskel i verden. Det gælder både det mindre økologiske jordbrug i Vestjylland og en stor ingrediensindustri i Hovedstaden. Selvom ”don’t tell it, show it”, er en gammel traver, tror vi på, at eksempler på konkrete løsninger af konkrete problemer har en styrke. Vi er ikke blevet en ledende fødevarenation af at have gode intentioner – vi er blevet det af at levere unikke, bæredygtige fødevareløsninger og -produkter i hele verden. Det skal vi være stolte af. Men vi skal ikke hvile på laurbærrene. Eksemplerne kan nemlig være motivation og inspiration til konstant at sætte ambitionerne for at fortsætte arbejdet med at udvikle nye og bedre produkter og løsninger, der gør en forskel for mange mennesker. Sådan handler vi bæredygtigt og driver forretning på samme tid.

SDG’erne kan være et fantastisk værktøj til at pejle virksomheder og organisationer i retning af bedre løsninger på alle slags bundlinjer. Dog kan alle 17 verdensmål, for slet ikke at inkludere de nogen og hundrede delmål virke uoverskuelige. Det er enormt vigtigt, SDG’erne ikke bare bliver en meningsløs checkliste, vi hverken kan starte eller slutte på. Målene skal være en motivation og inspiration for virksomheder og organisationer til at arbejde for en bedre verden. Og tager vi konkrete fødevareløsninger og -produkter og fremhæver de gode eksempler, finder vi måske også ud af, hvor langt vi allerede er.

I Danmark er vi heldige at have et stærkt samarbejde mellem myndigheder, forskning og fødevarevirksomheder og -organisationer på kryds og tværs – derfor kalder vi det ’Fødevareklyngen’. Du er formentlig en del af den. Det betyder også, fortællingen er din, når det kommer til at præsentere fremskridt mod SDG’erne. Det vil vi gerne hjælpe med i Food Nation. Som udstillingsvindue til verden for hele fødevaredanmark byder vi velkommen i Food Nation Visitor Centre, og vi tager gerne imod de allerbedste cases, der underbygger de danske styrkepositioner. Kom forbi, eller skriv til os med netop din vinkel på Danmark som ledende fødevarenation. På den måde kommer vi tættere på en gennemførsel af bæredygtighedsmålene. Ét godt eksempel ad gangen.

Lise Walbom, CEO, Food Nation
Skrevet af:

Lise Walbom, CEO, Food Nation