Fischer Lighting

Fischer Lighting bruger FN’s verdensmål strategisk til at skabe nye forretningsmuligheder. Virksomheden ønsker at bidrage til en mere bæredygtig verden og gøre op med belysningsbranchens ”brug og smid væk”-kultur.

Belysningsvirksomheden Fischer Lighting har skabt den bæredygtige lampe 'August' af gamle fiskenet. Inden virksomheden fandt dén løsning, testede de både lommeuld, kaffegrums og gamle jeans. Der ligger hårdt arbejde bag lanceringen, men også et stærkt samarbejde med udgangspunkt i verdensmålene. Nu har lampen vundet en pris på Building Green-messen 2018.

Lars Elmvang, Partner, Strategy & Business Development

Videobureauet Tordenskjold

100 mennesker er samlet i Den Blå Planet i København til lanceringen af Fischer Lightings nye lampe. Ida Auken, MF for Radikale Venstre, holder åbningstalen:

- Verdensmålene er kun interessante og relevante, hvis de får os til at gøre noget andet, end vi ellers ville have gjort, siger hun og fortsætter: Befolkningen rykker hurtigt for tiden, så de virksomheder, der ikke tænker bæredygtighed ind i planerne, er ikke langtidsholdbare.

Fischer Lighting arbejder i dén grad med at tænke bæredygtighed ind i deres forretning. Virksomheden arbejder allerede med installering af ny LED-teknologi i eksisterende belysningsarmaturer. Nu lancerer virksomheden første skud på stammen i en ny serie af lamper ved navn Fischer Family. Lampen har netop vundet prisen ’Det bæredygtige element’ på messen Building Green.

Vi ser et stort potentiale i den markedsværdi, der ligger i arbejdet med verdensmålene. Lars Elmvang, partner i Fischer Lighting

Fischer Lightings designprincip er ”design for disassembly”. Det betyder, at alle dele skal kunne skilles ad og genbruges gang på gang. På den måde er lampen næste skridt i retning mod endnu mere bæredygtig belysning.

Lars Elmvang, partner i Fischer Lighting siger:

- Vi skal tage verdensmålene alvorligt. Det skal ikke bare være et kommunikationsstunt, men rent faktisk gøre en forskel for bæredygtigt forbrug og energi.

Partnerskaber er vejen frem

De høje ambitioner kræver stærke partnerskaber med designere og leverandører. Fischer Lighting har samarbejdet med arkitektfirmaet 3XN/GXN om lampens design. Ambitionen har været, at alt skal indgå i en cirkulær kontekst, så intet ender som forbrænding.

- Der var ikke nogen, der kunne have gjort det her alene. Uden samarbejde var vi aldrig kommet i mål. Man skal have hele værdikæden med, siger Lars Elmvang.

I udviklingsprocessen var belysningsvirksomheden på jagt efter genanvendelige materialer. De testede både lommeuld, kaffegrums og gamle jeans, men endte med en løsning fra danske Plastix, som indsamler gamle fiskenet og omdanner materialet til granulat.

Lampen er et kerneeksempel på det, der skal ske hurtigst muligt i alle sektorer, alle brancher, alle industrier. Nemlig: partnerskaber på tværs. Hans Axel Kristensen, CEO i Plastix

Men Fischer Lightings arbejde med bæredygtighed er ikke kun et filantropisk bidrag til miljøet. Det gavner også virksomhedens bundlinje.

- Vi ser et stort potentiale i den markedsværdi, der ligger i arbejdet med verdensmålene, siger Lars Elmvang og fortsætter: Vores bæredygtige belysningsløsninger er totalt set billigere end at købe nyt, så derfor kan kunderne både spare penge og gøre noget ekstra godt for miljøet ved at vælge vores løsninger. Bæredygtighed og profit går hånd i hånd for Fischer Lighting.

Arbejde med verdensmålene i hele processen

Verdensmål 12, ansvarligt forbrug og produktion, er i kernen af Fischer Lightings forretning. Ved at genbruge materiale fra fiskenet arbejder de på at modvirke plastik i verdenshavene samtidig med, at de tænker i nye forretningsmodeller for produktion, som vil gøre op med ’brug og smid væk’-kulturen.

- Der er både tale om genbrugsplast og genanvendelse af resten af lampens dele. På den måde får vi en fuldt sluttet kæde, og det er det, vi mangler, siger Hans Axel Kristensen fra Plastix.

Fischer Lighting arbejder også bevidst med verdensmål 7, bæredygtig energi, ved at energioptimere deres belysningsløsninger. Derudover udvikler virksomheden på døgnrytmelys, som skal fremme sundhed og trivsel i skoler, på arbejdspladser og i pleje- og sundhedssektoren. Verdensmålene spiller altså en stor rolle i udviklingen og produktionen af Fischer Lightings belysningsløsninger.

- Det kræver hårdt arbejde at tænke verdensmålene ind i alle trin af forretningsmodellen. Det er enormt vigtigt med nogle ildsjæle, der kan drive processen, men det er det hele værd – både for bundlinjen og for en mere bæredygtig fremtid, siger Lars Elmvang fra Fischer Lighting.

Om Fischer Lighting

Fischer Lighting er en ny virksomhed i stor vækst med kontorer i København og Fredericia.

Virksomheden har en stærk holdning til ressourcespild og gør op med den traditionelle belysningsbranches ”brug og smid væk”-kultur.

Et studie fra DTU viser, at man på et konkret projekt kan spare 43% ekstra CO2 ved at genbruge frem for at købe nyt.

Fischer Lightings løsninger designes, så de kan skilles ad igen, og målet er at skabe 100% bæredygtige belysningsløsninger.

Medarbejdere: 10

Se mere her: http://www.fischer-lighting.com/

Skrevet af:

Karoline Ry