Plus Pack A/S

Bæredygtighed har været en del af emballagevirksomheden Plus Pack siden 1914, men med projektet ”Fra Filantropi til Forretning” har virksomheden fået endnu større ambitioner. Det skaber både nye muligheder, men også udfordringer med den interne kultur.

I 2030 vil Plus Pack levere 100% genanvendelige løsninger uden CO2-emissioner.

- Det er første gang, vi har så ambitiøs en vision i virksomhedens historie, så det er et væsentligt skridt for os. Jeg er utrolig stolt af, hvor langt vi er i dag, siger Camilla Haustrup Hermansen, Director of Business Development i den familieejede emballagevirksomhed.

Camilla Haustrup Hermansen, Director of Business Development i Plus Pack

Videobureauet Tordenskjold

Camilla Haustrup Hermansen oplever, at forbrugerne efterspørger de nemme emballageløsninger til mad og måltider, som let kan spises på farten eller tilberedes derhjemme ­– og det kan Plus Pack levere. Samtidig er der et øget fokus på emballageaffald i samfundet og plast i verdenshavene.

- Vi ved også godt, at især plast optræder i sammenhænge, hvor materialet bestemt ikke leverer en positiv værdi, siger hun og tilføjer: Derfor skal plast – ligesom alle andre materialer – bruges med omtanke.

For at opfylde virksomhedens vision må Plus Pack tænke i nye forretningsmuligheder og partnerskaber.

- Tidligere kunne emballagevirksomheder måske være mindre optagede af, hvad der skete med emballagen efter brug. Men den tid er for længst forbi. I dag har vi fokus på kun at designe og udvikle løsninger, som kan genanvendes, siger Camilla Haustrup Hermansen.

Måske ser vi snart nye materialer af fx bioaffald, som kan understøtte en cirkulær økonomi. Tænk, hvis vi i fællesskab kan skabe en verden helt uden affald. Camilla Haustrup Hermansen, Director of Business Development i Plus Pack

Specialistviden og nye partnerskaber

Plus Pack har ikke planer om at stoppe med at producere emballage i plast, men til gengæld vil virksomheden bruge sin viden til at vejlede kunderne:

- Plast er et af de mest egnede materialer til at emballere fødevarer, og vi kan bidrage med specialistviden i forhold til at vælge og udvikle emballage, som kan sikre, at kunderne træffer de mest bæredygtige valg, siger Camilla Haustrup Hermansen og fortsætter:

- Vi bliver samtidig nødt til at stille nye krav til vores leverandører og på den måde tænke hele værdikæden igennem.

Derudover har Plus Pack et mål om at indgå i nye partnerskaber, som kan skabe innovative emballageløsninger:

- Vi vil gerne indgå i nye og måske utraditionelle samarbejder om at udvikle fremtidens bæredygtige materialer til emballage. Måske ser vi snart nye materialer af fx bioaffald, som kan understøtte en cirkulær økonomi. Tænk, hvis vi i fællesskab kan skabe en verden helt uden affald, siger Camilla Haustrup Hermansen.

Verdensmålene giver en helt ny måde at se på vores virksomhed på. Camilla Haustrup Hermansen, Plus Pack

Plus Pack er én ud af 21 virksomheder, som deltager i Dansk Industri og Industriens Fonds projekt ”Fra Filantropi til Forretning”. Her arbejder de deltagende virksomheder fokuseret på at inkorporere FN’s verdensmål i deres forretningsmodeller, og på den måde bidrage til bæredygtig udvikling samtidig med, at de styrker forretningen.

- Projektet har tvunget os til at øge flyvehøjden på vores ambition. Vi har tænkt, at når vi lægger vores ambitionsniveau så højt, så tvinger det os til at tænke innovativt og i nye løsninger, som vil gavne både markedet og miljøet. Uden projektet og uden verdensmålene tror jeg ikke, at vi havde nået samme flyvehøjde, siger Camilla Haustrup Hermansen.

Luftige visioner er udfordrende

En af de udfordringer, Camilla Haustrup Hermansen har mødt i projektet, er at forankre verdensmålene i virksomheden:

- Det er jo en udfordring at turde at læne sig frem. Det er noget, som vi har diskuteret i ledelsen: Gør det os utroværdige som virksomhed? Vi har jo kommunikeret på en anden måde før, og nu skifter vi gear, siger hun:

- Vi er simpelthen ikke vant til at arbejde med visioner med så meget luft under vingerne.

For Plus Pack betyder arbejdet med verdensmålene, at virksomheden skal se ud over deres nuværende forretningsmodeller og begynde at bruge den ekspertviden, de har, til at afsøge nye muligheder i markedet og til at indgå i nye partnerskaber.

- Verdensmålene giver en helt ny måde at se på vores virksomhed på. Det forpligter virkelig i forhold til at indgå strategiske samarbejder og hjælper os med at fokusere på nye, bæredygtige udviklingsmuligheder, som rækker langt ud over vores daglige drift. Det havde vi nok ikke turdet gøre, hvis ikke vi havde deltaget i projektet gennem DI, siger Camilla Haustrup Hermansen.

Om Plus Pack

Plus Pack er en danskejet, international virksomhed med hovedsæde i Odense.

Virksomheden designer, udvikler, producerer og sælger emballageløsninger til fødevarer.

Plus Pack forpligter sig til at udvikle bæredygtige emballageløsninger, minimere brug af ressourcer og forhindre madspild.

Virksomheden er i dag en af Europas førende virksomheder med salg til mere end 52 lande globalt.

Medarbejdere: 230

Se mere her: https://pluspack.com/

Skrevet af:

Karoline Ry