Tech Der Tæller

Virsabi / Carl Hansen & Søn / Kvik A/S

Covid-19 har sat en stopper for de fysiske kundemøder. Men med helt nye teknologier har en række møbel- og designvirksomheder overvundet udfordringerne og blotlagt nye muligheder.

Da Covid-19 for alvor ramte landet, og Danmark i marts 2020 lukkede ned, havde det naturligvis også store konsekvenser for den danske design- og interiørbranche. Og da de fysiske kundemøder og messer blev  aflyst, blev det nødvendigt at tænke i nye baner 

Ved hurtigt at satse på Virtual Reality (VR) og andre teknologier blev døren til nye muligheder åbnet. I projekt Virtual Stage har en række virksomheder - bl.a. Kvik A/S og Carl Hansen & Søn  sendt VR-briller rundt til indkøbere mv. i hele verden.  

Med AR-teknologien kan f.eks. møbler virtuelt placeres med udgangspunkt i det fysiske rum, så det bliver muligt at se, hvordan en ny stol, lampe eller et nyt køkken ville se ud i virkeligheden.

Ved brug af VR-brillerne er det muligt at bringe showroom og  produktpræsentation helt tæt på kunderne netop dér, hvor de er. For den danske møbelproducent Carl Hansen & Søn, der er verdens største producent af Wegner-møbler, har teknologierne været  afgørende

- Vi byder nu kunder digitalt velkommen på vores værksted, hvor vores CEO Knud Erik Hansen fortæller historien om virksomheden og på den måde, skaber vi et rum, som giver kunderne en oplevelse, vækker sanser, og giver dem muligheden for at fordybe sig i vores produkter”, fortæller Marie Ihlemannglobal markeringsdirektør i Carl Hansen & Søn. 

Ifølge Marie Ihlemann arbejder virksomheden med at skabe følelsen og duften af produkterne, og nye teknologier hjælper den proces godt på vej. 

- Der skal være tid og rum til at nærstudere møblet, træsorten og forelske sig i designet. Det er ofte en emotionel rejse, siger Marie Ihlemann.

Vi har kunnet byde folk velkommen i et Carl Hansen & Søn-univers, hvor sanserne er blevet stimuleret på en ny måde, da det nærmest er muligt at fornemme stoffet, dufte læderet og føle træets overflade. Marie Ihlemann, global markeringsdirektør i Carl Hansen & Søn.

Det er den danske virksomhed Virsabi, der har levet de teknologiske løsninger til projektet. Virksomheden har siden 2017 specialiseret sig i visualiseringsteknologier.  

Vi rykker især med de her virksomheder (møbel- og design, red.), fordi vi kan skabe fotorealistiske 3D-modeller af møbler, siger Michael Harboe, direktør og grundlægger af Virsabi. 

Virtual Reality (VR)

Med VR er det muligt at skabe en 360 graders virtuel 'virkelighed'. Om 'virkeligheden' er på toppen af Mount Everest eller i et møbelshowroom er op til designeren. Her kan man ved hjælp af et sæt VR-briller, bevæge sig rundt og opleve de elementer, der er skabt. F.eks. kan man gå rundt i udstillingen og opleve forskellige møbler fra alle vinkler.

Augmented Reality (AR)

Med AR suppleres et live billede af den fysiske verden med et lag af digitale elementer, f.eks. grafik, video, GPS-information eller lign. På den måde bliver det muligt, at placere digitale genstande i det fysiske rum, og man kan derved opleve, hvordan f.eks. Wegner stolen eller Kvik køkkenet vil se ud derhjemme, inden man køber produktet.

Mixed Reality

Mixed Reality er i familie med AR. Hvor AR typisk bliver brugt på håndholdte mobile enheder, f.eks. en smartphone, bliver Mixed Reality brugt i et sæt transperante briller. I synsfeltet bliver det digitale lag tilføjet. Derved bliver det muligt f.eks. at anvende sine hænder til at løse en opgave, samtidig med at brugeren bliver hjulpet og støttet af digitale informationer.

WebAR

Med WebAR kræver Augmented Reality ikke længere særlige enheder, apps eller programer. Her er det muligt ved hjælp af en web-browser, at kunden kan opleve produktet hjemme i stuen efter og i øjeblikket efter trykke køb på samme side. På den måde bliver kundeoplevelsen større og chancen for salg ligeledes større.

Se dit nye køkken dér, hvor de gamle står nu 

Det er ikke kun Virtual Reality, som Virsabi er specialister i. Også Mixed Reality, Augmented Reality (AR) og WebAR er også blevet brugt. Især AR har haft stor betydning for Kvik A/S, hvor kunderne heller ikke har kunne besøge køkkenudstillingerne og virksomhedens butikker.   

- I stedet har de kunnet stå med deres iPad, holde den op foran køkkenet derhjemme og så eksempelvis med en bjælke swipe frem og tilbage mellem det gamle og det nye køkken på skærmen. Det giver altså en wauw-effekt hver gang, fortæller Claus Johnsen, head of product design i Kvik A/S.  

Og netop den mulighed har haft stor betydning fortæller Claus Johnsen:

- Selvom eksempelvis Belgien har været lukket totalt ned af flere omgange, når vi faktisk budgettet der, fordi vi har denne teknologi, som gør det muligt for folk at se, hvordan køkkenet vil tage sig ud uden nogensinde at have været forbi vores butik.

Teknologierne er kommet for at blive 

Selv når restriktioner og nedlukninger er fortid, er der stort potentiale ved brug af teknologierne, mener begge virksomheder. 

- Det er vigtigt for os hele tiden at forny os selv og skabe en relevans over for vores kunder, og det har de nye digitale løsninger været med til, fortæller Marie Ihlemann, og forsætter:

- Carl Hansen & Søn fortsætter med at teste forskellige digitale løsninger af. Det handler om at undersøge, hvor virtuelle teknologier er gavnlige i vores forretning, og hvor de kan gøre en forskel samt understøtte de tiltag, der er igangsat. Når en ny teknologi udnyttes på en god måde, bliver det nemlig muligt at nå kunderne på en ny måde.

Også hos Kvik A/S har teknologierne været afgørende, og tror på, at de hænger ved efter pandemien. 

- Det bliver nok en kombination. Altså hvor folk først kommer ned i butikken, og bagefter får sendt et link, så de med mobilen kan se, hvordan det rent faktisk tager sig ud derhjemme, siger Claus Johnsen. 

Sådan kan et helt nyt køkken opleves, når Kvik Køkken bruger AR-teknologi.

Kvik Køkken

Læs mere om Virsabi

Virsabi har speciliseret sig i visualiseringsteknologi. Virksomheden leverer rådgivning og teknisk udvikling af løsninger med et kommercielt formål.

Læs mere om Virsabi. 

Læs mere om projekt Virtual Stage

Projektet ’Virtual Stage’ skal hjælpe danske møbel- og modevirksomheder igennem krisen og samtidigt løfte dem digitalt. Initiativet skal skabe fremtidig vækst og arbejdspladser ved at demonstrere nye digitale muligheder for at innovere i forsyningskæden, nedbringe omkostninger, mindske klimaaftryk og generelt sænke ressourceforbruget efter krisen.

Læs mere om projektet her.

Johan Stauner Bill
Skrevet af:

Johan Stauner Bill

Relateret