Tech Der Tæller

Gain & Co

Da coronakirsen ramte, forpurrede den robotrådgivningsvirksomheden Gain & Cos forretningsmodel med fabriksbesøg hos kunder. Redningen blev Virtual reality.

Coronakrisen har udfordret mange virksomheder betydeligt – både økonomisk, men også driftsmæssigt. Nogle har været hårdere udfordret på driften end andre. I mange vidensvirksomheder er møder blevet flyttet uforstyrret over på digitale tjenester som Zoom og Teams. Hos Gain & Co var det dog ikke så ligetil. Virksomheden lever af at rådgive industrivirksomheder i automation og robotteknologi, og en helt central del af deres arbejde er således fysiske virksomhedsbesøg, hvor eksperterne kan få det store overblik over kundernes systemer og behov. Coronakrisen har lukket og afskærmet fabrikker og gjort det svært for industrien at handle sammen.

Virtual reality-gennembrud skaber nye samarbejdsformer

Når fysiske besøg er udelukket, stiller det nye krav til både teknologi og samarbejde. Selvom coronakrisen belyste hvor givtige de førnævnte videokonferenceservices er hvad angår effektivitet, havde Gain & Co brug for en anden løsning. De valgte at undersøge mulighederne inden for virtual reality (VR).

Selvom VR har eksisteret længe, har tekniske begrænsninger afholdt teknologien fra at blive mere udbredt. Blandt andet evnen til at sende VR-video live, var en nødvendighed, hvis der skulle findes en løsning på Gain & Cos udfordring. Løsningen fandt de hos en amerikansk virksomhed ved navn Imeve, der har udviklet appen AVATOUR med virksomheder som netop Gain & Co in mente:

- Med VR-løsningen AVATOUR er det nu muligt at besøge et sted tusindvis af kilometer væk, som om man var der personligt og ikke igennem en videokonference, siger Devon Coplay, adm. direktør for Imeve.

Når appen er installeret på en smartphone, som samtidig er koblet op til et standard 360-graders kamera, kan man som modtager af videoopkaldet gennem VR-briller bevæge synet frit rundt i et lokale. Det kunne fx være på et fabriksgulv, hvor man får oplevelsen af at befinde sig i rum med kunden.

Virtuelle virksomhedsbesøg

Det er vigtigt for Gain & Co, at de kan se sig omkring selvstændigt, når de er på virksomhedsbesøg for at rådgive industrivirksomheder i robotter. Rådgivningskompetencerne kommer nemlig særligt i spil, når man kan iagttage og påpege ting, kunden slet ikke var opmærksom på.

- Vi oplever tit i vores daglige arbejde, at kunderne overser områder i produktionen med et stort potentiale for robotter. Derfor er det nødvendigt for os at kunne kigge andre steder på fabrikken, end de viser os og spørge ind på de rette tidspunkter, siger rådgiver og robotingeniør hos Gain & Co, Mikkel Viager og tilføjer:

- Dette ville ikke kunne lade sig gøre med en normal videosamtale. Det kræver live-video i 360 grader for at fungere.

Virtuelle besøg holder gnag i hjulene og automatisering

Flere virksomheder afventer allerede virtuelle besøg af Gain & Co på deres fabrikker i den kommende tid. En af disse er Siemens Gamesa, der håber på at kunne automatisere produktionen af vindmøllevinger yderligere på flere af deres fabrikker rundt om i verden.

- Det er vigtigt for os ufortrødent at kunne fortsætte produktionen og vores tiltag for at automatisere den – også under coronakrisen. Derfor er tiltag som virtuelle fabriksbesøg, der mindsker smitterisikoen og holder gang i hjulene, enormt vigtige lige nu, siger global chef for fabriksudstyr hos Siemens Gamesa, Claus Lindberg Nielsen.

Om Gain & Co

Gain & Co er uvildige rådgivere i robotter og automatisering. De har hovedkvarter i København og hjælper industrivirksomheder på tværs af tre kontinenter med at automatisere produktionen.

Om Imeve

Imeve er verdensledende inden for fjernsamarbejde i realtid, live 360° video og virtual reality. Firmaet er grundlagt af nøglemedarbejdere fra Nokias OZO team. Imeves nye AVATOUR-platform er verdens første tjeneste med lokal tilstedeværelse i 360 grader for flere deltagere på tværs af flere industrier og anvendelsesområder. Imeve holder til i San Francisco i USA.

Relateret