Tech Der Tæller

Growth Tribe Academy

Den digitale læringspartnervirksomhed Growth Tribe Academy er eksemplarisk, når det kommer til virksomheder, der har benyttet coronasituationen som springbræt til en positiv digital omstilling og medfølgende vækst. Virksomheden omstillede nemlig på rekordtid hele sit kursusudbud til platormen Live & Remote og tilrettede kursusindholdet efter den nye efterspørgsel.

Da corona i marts 2020 ramte Danmark, sendte det chokbølger gennem erhvervslivet. Allerede inden nedlukningen af samfundet kunne mange virksomheder mærke på deres kunder, hvad der var under opsejling. Hos Growth Tribe observerede man i februar en pludselig stødt stigning i udsættelser og aflysninger fra deres kursusdeltagere - først og fremmest blandt kunder i Asien. Virksomheden iværksatte derfor en indsats for at omstille alle kurser til remote-kurser og opnåede dette i imponerende hast og ved brug af de principper, de selv underviser i: nemlig rapid experimentation og growth hacking.

- Det var en no-brainer for os, at vi måtte gå remote. Ellers havde vi ikke nogen forretning. Så på tre uger gik vi fra at køre al vores undervisning fysisk til at køre det på remote, siger Pia Ella Elmegård, Co-founder og Managing Director i Growth Tribe og fortsætter:

- Vi byggede ret hurtigt tre forskellige greenroom-studier på vores campus. Det var nervepirrende og enormt hårdt, men vi var godt klædt på. Teamet har arbejdet i døgndrift.

Growth Tribe Academy omstillede hele deres udbud af kurser til remote-kurser på 14 dage under corona.

Helt ny virksomhed på to uger

Det var ikke kun infrastruktur, der skulle til for at gøre den hidtil næsten 100% fysiske kursusvirksomhed 100% digital. Deres produkt var pludselig også noget andet. Normalt var de fleste Growth Tribe-kurser struktureret som et to dages intenst og interaktivt forløb, som ikke egnede sig til det nye medie. Og hvordan genskaber man den gode stemning, som er så vigtig på et kursus?

Growth Tribe udviklede et nyt tredagesformat via digitale platforme, hvor deltagerne både får sparring og gruppearbejde digitalt, og hvor der er fokus på at overføre den gode, uformelle stemning til det virtuelle rum. Som følge heraf skulle også al markedsføring og formidling laves om med det samme.

Vækst på trods af corona

- Det vigtigste er kvaliteten – ellers betød det intet at vi omstilledes os hurtigt.

Pia Ella Elmegård lægger vægt på, at kvaliteten af det nye produkt fra starten var lige så høj som det ’gamle’, hvad der kom til udtryk i deltagernes  evalueringer. Det afspejles også i, at Growth Tribe har bevaret sin status som en attraktiv virksomhed at investere i. Virksomheden har nemlig under corona søgt og fået en større millioninvestering i en periode, hvor de fleste investeringssøgende virksomheder desværre har set langt efter investorer.

Growth Tribe havde inden corona planlagt et 2020, som skulle blive det markant største vækstår i virksomhedens eksistens. Det pludselige dyk i omsætningen var derfor en mavepuster, som Growth Tribe altså vekslede til hårdt arbejde og i sidste ende en fortsat vækstkurs.         

Growth Tribe Academy brugte deres egne principper om growth hacking og rapid experimentation til at omstille sig til digital læring på rekordtid.

Drog nytte af egne principper

- Det har meget at gøre med den virksomhed, vi er – vi underviser normalt andre virksomheder i at arbejde struktureret og datadrevet og med at forbedrede digitale kompetencer. Hastighed er nøgleordet for vores undervisning, og derfor skal vi selv være bedst til at efterleve det, siger Pia Ella Elmegård.

- Man må sige, at noget af det også var lidt på tegnebrættet i forvejen, med henblik på bæredygtighed for vores medarbejdere og miljøet.

Udover at være eksperter i vækst og hurtig omstilling, havde Growth Tribe også fordel af at være en international virksomhed, som derfor i forvejen havde overvejet tiltag, der skulle sænke mængden af rejsedage for deres undervisere, som i manges tilfælde har base i Amsterdam.

Med corona blev Growth Tribe således både skubbet ud af reden hvad angår deres digitale omstilling og tryktestet på at efterleve deres egne principper. 

Fremtiden er Blended Learning

- I virkeligheden har vores omstilling været positiv for vores kunder. Det er blevet billigere og nemmere at deltage i kurser, der måske ikke i forvejen var udbudt i Danmark men i Amsterdam,  siger Pia Ella Elmegård, som også udtrykker at modellen med 100% remote kurser ikke er permanent. Når det er sundhedsmæssigt sikkert, agter Growth Tribe igen at invitere kursusdeltagere indenfor, dog med større integration af digitale læringsværktøjer – den såkaldte Blended Learning-strategi.

- Den læringsværdi, vi har fået fra at køre 100% remote, tager vi med ind i fremtidens Blended Learning. Men der er også fremtidsudsigter i visse kurser som ren remote – det er der flere virksomheder, der efterspørger, siger Pia Ella Elmegård.

Kundegrundlaget for Growth Tribes kurser er så stærkt, som det nogensinde har været. Corona har dislokeret samfund og erhvervsliv på en måde, som betyder, at nye og alternative kompetencer er i høj kurs. Blandt disse er eksempelvis kompetencer inden for det digitale og inden for agilitet – noget af det, Growth Tribe udbyder. I den forbindelse vil Growth Tribe og Pia Ella Elmegård gerne slå et slag for, at man ikke ser for snævert på sine muligheder for at tilegne sig nye kvalifikationer:

- I Danmark taler vi meget om opkvalificering og omskoling, men det er vigtigt at forstå, at det ikke behøver at være på universitetet eller i en traditionel skole. Mange af de mest relevante kompetencer findes i dag på akademier og hos forskellige private udbydere. Her findes også helt andre standarder for hastighed. Man kan tilegne sig digitale kompetencer på online kurser ved siden af sit arbejde over eksempelvis 12 uger eller 6 måneder. Der findes i dag mange andre alternativer til mange år tilbage på skolebænken, siger Pia Ella Elmegård.

Om Growth Tribe Academy

Growth Tribe Danmark er en franchise af Growth Tribe Academy som er etableret i Amsterdam. Growth Tribe Danmark er en startup, som snart må siges at være en scaleup. På kort tid er virksomheden vokset fra 25 til 90 medarbejdere spredt ud over seks kontorer i Europa. Growth Tribe underviser individer og virksomheder i forretningsudvikling med fokus på vækst, hurtig omstilling og digitale kompetencer. Virksomheden har undervist mere end 13.000 mennesker fra virksomheder som Philips, ING, P&G, Maersk og Nordea i hele Europa, og med et fokus på hands-on læring, der også er sjov, har virksomheden opnået en gennemsnitlig rating på 9,3 / 10