Bygma - DI

Bygma

Markedet for byggematerialer har længe handlet om at køre en tur i det lokale byggecenter, som traditionelt har haft sit eget varesortiment og egen prissætning. Det gør Bygma op med ved at at deltage i den skærpede digitale konkurrence.

Bygma er en gammel og traditionel virksomhed, som sælger byggematerialer fra fysiske butikker. For bare tre år siden da Jacob Breinholst blev ansat i Bygma som E-handelschef, havde de kun en lille webshop med salg til private, som ikke var integreret med resten af virksomheden. Det var ikke kun Bygma, der manglede det digitale fokus. Det gjaldt hele branchen:

- VVS og el-branchen er 20 år foran os, og langt over 50 pct. af deres ordrer kommer ind via en online kanal. Der var vi slet ikke, siger Jacob Breinholst.

Digitale løsninger i samspil med fysiske butikker

Derfor skulle den digitale del af Bygma integreres med resten af virksomheden. Det betød blandt andet, at digitale tiltag og løsninger skulle spille sammen med de fysiske butikker. Første skridt var at få stort set samme sortiment i alle butikker. Dernæst skulle medarbejderne i de fysiske butikker vendes til, at kunderne nu kunne bestille deres varer på nettet, og en time efter skulle de stå pakket og klar til afhentning i butikken:

- Det var personalet ikke vant til, så pludseligt skulle vi sætte processer op for hele ordreflowet, siger Jacob Breinholst.

Det vigtigste er at holde fokus på kunden, så det ikke kun handler om prisen på nettet, men at den personlige relation online, gør at kunderne vælger os frem for konkurrenterne. Jacob Breinholst

E-handelsløsning med unik og personlig betjening

Det mest centrale punkt i hele processen for Jakob og hans team var dog at få en e-handelsløsning op at stå, der kunne servicere både Bygmas privatkunder, erhvervskunder og et separat salg af arbejdstøj. Derfor investerede Bygma i en løsning, som består af tre webshops. Med denne løsning er det muligt for Bygma stadig at kunne tilbyde deres erhvervskunder de samme rabataftaler, som når de handler i butikkerne. Sidst men ikke mindst skulle løsningen give kunden en unik og personlig betjening hver gang, de handler på nettet:

- Det vigtigste er at holde fokus på kunden, så det ikke kun handler om prisen på nettet, men at den personlige relation online, gør at kunderne vælger os frem for konkurrenterne. Får de ikke en personlig relation til Bygma, så handler det kun om pris, og for os indeholder en god handel meget mere end kun pris, afslutter Jacob Breinholst.

Kort om Bygma

Bygma Gruppen beskæftiger ca. 2.400 ansatte fordelt på mere end 100 forretningsenheder i hele Norden. Koncernen er den største danskejede leverandør til byggeriet med aktiviteter inden for salg og distribution af byggematerialer til både større og mindre byggerier. Bygma Gruppen havde i 2017 en omsætning på ca. 7,5 mia. DKK.

Relateret