Izinga

Velfærdsteknologi kan være en nyttig hjælp både for plejepersonalet og de ældre, men i mange tilfælde er systemerne for komplicerede, og de ældre føler sig overvåget af teknologi, de ikke forstår. For at tilpasse teknologien til brugeren har iværksættervirksomheden Izinga derfor valgt at udvikle sine velfærdsteknologiske løsninger i samarbejde med de ældre men stadigt med fokus på, at løsningerne også skal være lette for plejepersonalet at betjene.

Jannick Toftegaard Jensen er iværksætter og direktør i Izinga. For at lykkes med at lave velfærdsteknologiske produkter, som de ældre bliver glade for, bruger Jannick og hans team en stor del af deres tid på at tale med de ældre om deres ønsker og behov, før de går i gang med at udvikle nye produkter. Jannick Toftegaard Jensen beskriver, hvordan man ikke skal tage fejl af de ældre og deres ønsker til, hvilke produkter de vil have i deres hjem:

- Mange ældre siger til mig: ”Ligegyldigt hvad I laver, så må det ikke ligne det, vi plejer at få”, fortæller Jannick Toftegaard Jensen.

Sensorteknologi sikrer hurtigere hjælp til de ældre

Izingas produkter bygger på sensorteknologi, som nemt og billigt kan indsættes i forskellige velfærdsløsninger og måle adfærdsændringer hos de ældre. På baggrund af disse målinger kan sensorerne give besked til plejepersonalet om manglende aktivitet eller behov for bleskift. Sådan sikres det, at den ældre hurtigere får hjælp, når det er nødvendig, og at det f.eks. bliver opdaget hurtigt, hvis den ældre glemmer at tage sine piller.

Vi kan med vores sensorer tilmed tjekke, hvem der har våd ble, og hvem der skal vendes for ikke at få tryksår Jannick Toftegaard Jensen

Jannick Toftegaard Jensen forklarer, hvordan Izinga har spurgt over 200 SOSU-assistenter, hvordan deres arbejdsdag ser ud, og hvad de bruger mest tid på i deres daglige arbejde. Her stod det klart, at der blev brugt meget spildtid på at gå patrulje om natten for at tjekke, om alt er ok hos patienterne. Derfor har Izinga nu udviklet et system med sensorer i senge, hvor man kan se, hvem der sover, hvem der er urolig og ikke mindst hvem der er stået ud af sengen. På den måde kan plejepersonalet prioritere deres natpatruljer og koncentrere sig om de ældre, som er urolige eller stået op:

- Vi kan med vores sensorer tilmed tjekke, hvem der har våd ble, og hvem der skal vendes for ikke at få tryksår, siger Jannick Toftegaard Jensen.

De forskellige sensorer og teknologier er koblet op til et modulopbygget system kaldet Usizo, som Izinga selv har bygget. Det er bygget til at være nemt for plejepersonalet at benytte og ved hjælp af farvekoderne grøn, gul og rød, kan plejepersonalet se, hvilke ældre der har brug for pleje.

Studerende har været afgørende for virksomheden

For at blive ved med at udvikle nye innovative løsninger til ældreplejen, mener Jannick Toftegaard Jensen, at det er vigtigt at have mange studerende tilknyttet virksomheden, da de tænker anderledes, kreativt og ikke på forhånd er formet af, hvad der kan lade sig gøre. Han afslutter med en opfordring til andre virksomheder, der skal i gang med at udvikle nye eller gentænke eksisterende produkter:

- Begynd at samarbejde med uddannelsesinstitutionerne og studerende – Jeg kan kun sige, at havde vi ikke brugt studerende så aktivt, så tror jeg ikke, at vi havde været halvt så innovative, som vi er i dag, siger Jannick Toftegaard Jensen.

Kort om Izinga

Izinga leverer softwareprodukter, sensorteknologi og konsulentydelser – løsninger som alle automatiserer og effektiviserer arbejdsprocesser, og som kan medvirke til at give bedre overblik, nedbringe utilsigtede hændelser og give personale gode arbejdsredskaber i en travl hverdag.

Relateret