Oticon

Du går ude i haven og slår græs, og så fortæller dit høreapparat dig, at stegen i ovnen er færdig. Du har haft en travl dag og mistet overblikket over dagens gøremål, og så fortæller dit høreapparat dig, at du skal huske at tage din medicin. Det er ikke science fiction, det er bare Internet of Things (IoT).

Kerneudfordringen for høreapparatsproducenter har altid været at afhjælpe den hørehæmmede med de begrænsninger, et høretab sætter for dig som person. I takt med at teknologien udvikler sig, er det dog blevet muligt ikke bare at mindske begrænsningerne forbundet med høretab, men også at skabe helt nye muligheder for høreapparatsbrugere. Her fører Oticon an. 

Forestil dig, at du tænder for høreapparatet, når du står op om morgenen, og så starter kaffemaskinen. Ole Asboe Jørgensen, President of Oticon Brand Global

Høreapparatet kobles til internettet

Ved at anvende den såkaldte If This Then That (IFTTT) teknologi i sit Oticon Opn™-høreapparat bliver høreapparatet koblet til internettet via brugerens smartphone. Det giver næsten uanede muligheder for brugeren af det lille høreapparat, der kan hjælpe med medicinpåmindelser, vækning og andre dagligdagsgøremål.

- Forestil dig, at du tænder for høreapparatet, når du står op om morgenen, og så starter kaffemaskinen, siger Ole Asboe Jørgensen.

Han forklarer yderligere, hvordan det har givet enorme muligheder for brugere af høreapparater. Hvis et barn med høretab skal have skiftet batteriet i sit høreapparat, kan forældrene få en besked om, at nu er det tid til at skifte batterierne.

Teknologien i Opn-høreapparatet har indbygget så kraftige sensorer, at den nu scanner lydmiljøet 100 gange i sekundet samtidig med, at den bestemmer, hvilke lyde du skal høre, og hvilke lyde det kan udelukke. Det gør det lettere for brugeren at håndtere støjfyldte miljøer, såsom restauranter, hvor mange forskellige lydkilder tidligere har kunnet forvirre høreapparatbrugeren.

Hvis ikke du er med på digitaliseringsbølgen, dør du som virksomhed. Digitaliseringen gennemsyrer vores verden, og derfor er det altafgørende at være med på bølgen, ikke bare i Danmark, men globalt – og både hvad angår produkter og markedsføringen af dem. Ole Asboe Jørgensen

All-in på digitalisering

Fokus på digitalisering og nytænkning gennemsyrer Oticon. For 5 år siden besluttede de på tværs af alle ledelseslag i R&D at afsætte 10 pct. af deres kapacitet til innovation. Det betyder, at den enkelte leder er forpligtet til at afsætte 10 pct. af vedkommendes medarbejderes timer til en idé, der er opstået et eller andet sted i virksomheden. Det skyldes ifølge Ole Asboe Jørgensen både konkurrencen og virksomhedens eget digitale gåpåmod:

- Vi er en teknologibegejstret branche, der leverer nye produkter hver sjette måned, så derfor skal det gå stærkt. I vores nye høreapparater er der kun 20 pct tilbage af den software, der var i høreapparaterne for 5 år siden – resten er helt nyt.

Og Ole Asboe Jørgensen er ikke i tvivl om, at digitalisering kommer til at fylde mere og mere for alle virksomheder:

- Hvis ikke du er med på digitaliseringsbølgen, dør du som virksomhed. Digitaliseringen gennemsyrer vores verden, og derfor er det altafgørende at være med på bølgen, ikke bare i Danmark, men globalt – og både hvad angår produkter og markedsføringen af dem.

Kort om Oticon

Oticon er grundlagt i 1904 af Hans Demant, som ville hjælpe sin kone til et bedre liv uden hindringer på grund af hendes høretab. Oticon har siden været på absolut forkant med teknologi, der forbedrer livet for mennesker med høretab. Virksomheden har i dag mere end 3000 ansatte.

Relateret