Vi rådgiver dig

Forstå kunstig intelligens

Kunstig intelligens, også kaldet AI (artificial intelligence), er en kompleks størrelse, der dog har et simpelt formål: at skabe maskiner, der er i stand til at efterligne menneskelig intelligens.

AI er maskiner, der kan analysere, lære og træffe beslutninger på samme måde, som vi mennesker gør. Netop den proces – at analysere, lære og træffe beslutninger – er kompleks, selv for mennesker. Hos mennesker er processen eksempelvis præget af erfaringer, følelser, logiske ræsonnementer og forventninger om beslutningens konsekvenser. 

Den digitale skakspiller 

Et konkret eksempel på AI er spillet skak. Din modstander har netop taget et træk, og det er nu din tur. Hvad skal dit næste, geniale træk være? Du ser på brættet og dine egne og modstanderens brikker (analyse af situationen). I dit hoved forestiller du dig, hvordan du rykker hver af dine brikker en ad gangen (analyse af muligheder). Du betragter det udfald, som hver træk vil have (analyse af konsekvenser). Du tænker tilbage på dine tidligere spil og hvilke gode træk, du lavede der (erfaringer). Du ser, at hvis du rykker din ene bonde, har modstanderen mulighed for at slå din springer hjem. Vil du virkelig ofre den? (Følelser). Det vil jo give dig en fordel i dit næste træk (logiske slutninger).  

En kunstig intelligens kender (på nuværende tidspunkt) ikke til følelser, humør og etik. Til gengæld er den overlegen på logik og analyse. Derfor kan en kunstig intelligens blive rigtig dygtig til f.eks. skak. Den analyserer brættet, ser alle dine mulig træk, modstanderens muligheder ved hvert af dem, og dine egne mulighed herefter igen. AI har ingen dårlig samvittighed, så den slår gerne din springer hjem, hvis den har analyseret sig frem til, at det er det bedste træk. 

Kunstig intelligens i din forretning

På vores online kursus “Kunstig intelligens i din forretning” kan du blive klogere på, hvilke muligheder, der er med kunstig intelligens.

Kursus: Kunstig intelligens i din forretning

Forskellen på AI og robotter 

Det, der adskiller en kunstig intelligens fra blot at være en robot, er at den lærer selv. En kunstig intelligens opbygger erfaringer på samme måde, som vi mennesker gør. Det vil sige: har en AI én gang analyseret et mammografi, fundet noget som måske kunne være brystkræft, og vi mennesker har fortalt AI’en, at den har ret. Så ved AI’en næste gang, at sandsynligheden for, at der faktisk er tale om brystkræft, når den finder noget der ligner, er større end ellers. På den måde bliver den kunstige intelligens bedre og bedre til sin opgave.  

En kunstig intelligens anvender logik, matematik og formler. Den er et menneske overlegent i sin beregningskraft. På nuværende tidspunkt kan vi derfor skabe kunstige intelligenser, der effektivt og præcist kan løse veldefinerede opgaver, som for eksempel at spille skak, planlægge ruter og lave billedgenkendelse eller musikanbefalinger.

Hvad kan en kunstig intelligens? 

Den type kunstig intelligens, der kræver veldefinerede opgaver, kaldes for smal kunstig intelligens. Alternativet er generel kunstig intelligens, som i højere grad ligner menneskets komplekse intelligens med evnen til at lære at løse mange forskellige typer af opgaver, som ikke ligner hinanden. Den generelle kunstig intelligens er vi ikke langt med at udvikle, og når vi i dag gerne vil implementere kunstig intelligens, er det derfor nødvendigt at definere dens opgaver meget præcist. 

En kunstig intelligens opstår ikke bare selv - den kræver gode matematiske modeller. Det har vi især indenfor strategisk ræsonnering (f.eks. skak) og til centrale dele af menneskes visuelle perceptionssystem (f.eks. billedgenkendelse). Derimod har vi ikke på samme måde gode modeller for menneskets sproglige og sociale intelligens. 

Få hjælp fra Google

Brug Googles værktøj, 'AI for business', til at blive klogere på, hvor kunstig intelligens kan bruges netop i din forretning.

Google: AI for business

Forretnings-muligheder

Kunstig intelligens kan bruge på mange forskellige måder i en virksomhed, og nedenfor kan du finde inspiration til hvordan. Er du mere nysgerrig på, hvordan kunstig intelligens kan bruges i netop i din forrentning, så tøv ikke med at kontakte os.  

  • Chatbots: Effektiv kundesupport 24 timer i døgnet uden, at en medarbejder skal gøre noget 
  • Fejlminimering: Scanning af produkterne på produktionsbåndet kan advare om afvigelser og fejl 
  • Ruteplanlægning: Undgå, at dine køretøjer holder stille eller kører uhensigtsmæssige ture  
  • Sags- og opgavefordeling: Med udgangspunkt i en opgave- eller sagsbeskrivelse fordeles opgaverne efter prioritet og hvem, der bedst kan løse opgaven  
  • Tilbudsudregning: Med udgangspunkt i kundens beskrivelse af opgaven og erfaringen fra tidligere lignende opgaver, kan et tilbud beregnes og præsenteres for kunden
  • Overblik og stategisk støtte: Løsninger med kunstig intelligens er ofte rigtig gode til at give overblik over store mængder af information, som ellers kan være svære at holde styr på og samtidig hjælpe til at finde mønstre i datamaterialet. - til gavn, når der skal træffes strategiske beslutninger

Er kunstig intelligens noget for min forretning? 

Det korte svar er JA.  

Som bekendt kræver en kunstig intelligens dog en veldefineret og specifik opgave, der er tilpasset den enkelte virksomhed. Derfor mener vi, det er en god idé at blive endnu skarpere på, hvad kunstig intelligens er, og hvad det ikke er, for nemmere at kunne se mulighederne netop i din virksomhed.   

AI netværk

Er du og din virksomhed allerede i gang med kunstig intelligens? Men måske savner du sparring og vidensdeling omkring arbejdet, udfordringer mv. Læs mere om vores AI-netværk: et fagligt netværk for medarbejdere i virksomheder, der arbejder med kunstig intelligens.

AI netværk

Medlemsvirksomhed

2021.Ai

Medlemsvirksomhed

Abzu

Medlemsvirksomhed

Alexandra Instituttet

Medlemsvirksomhed

BSS

Medlemsvirksomhed

Cerebrui

Medlemsvirksomhed

Certainly

Medlemsvirksomhed

Claviate

Medlemsvirksomhed

Co-coders

Medlemsvirksomhed

Covizmo

Medlemsvirksomhed

Damvad

Medlemsvirksomhed

Dictus

Medlemsvirksomhed

Enversion

Medlemsvirksomhed

IBM

Medlemsvirksomhed

Intellishore

Medlemsvirksomhed

MyLoyal

Medlemsvirksomhed

Pareza

Medlemsvirksomhed

Rune AI

Medlemsvirksomhed

Supwiz

Medlemsvirksomhed

Team.Blue

Medlemsvirksomhed

Teton AI

Medlemsvirksomhed

Trifork

Medlemsvirksomhed

Ubiqisense

Medlemsvirksomhed

Vertikal AI

Medlemsvirksomhed

Wehowsky

Morten Rosted Vang

Morten Rosted Vang

Fagleder, Digital ansvarlighed og cybersikkerhed

  • Direkte +45 3377 4707
  • Mobil +45 2291 5081
  • Send e-mail  
Thomas Skelbo

Thomas Skelbo

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3217
  • Mobil +45 2467 2215
  • Send e-mail  
Sofia Boskovic

Sofia Boskovic

Konsulent

  • Direkte +45 3377 4792
  • Mobil +45 2886 9722
  • Send e-mail  

Relateret indhold