11.07.19 Vi rådgiver dig Nyheder

AI er grundlag for en ny ’innovationsmaskine’

Artificial Intelligence (AI) har eksisteret i årtier, men der sker i dag en eksplosiv udvikling inden for AI på grund af en stigning i datakraft og raffinerede algoritmer. Men hvis AI skal bidrage til innovation, skal kompetencerne være på plads.

 I en verden, hvor computere kan komponere noder til musik, er det næppe overraskende, at AI er kommet på agendaen. Brugere af Googles e-mail-software opdagede for nylig, at G-mail tilbyder at afslutte deres sætninger. Denne nye funktion er afhængig af Googles ekspertise inden for kunstig intelligens (AI) og Machine Learning (ML) sammen med et utal af træningseksempler og cloud-baseret procesteknologi, der initierer, hvad G-mail-brugere vil sige - ofte hurtigere end brugerne kan færdiggøre deres egne tanker.

AI skaber innovative virksomheder

AI er ikke en ny teknologi. Det har eksisteret i årtier; eksempelvis i form af sprogoversættelse, realtids trafiknavigation og målrettede annoncer, der er baseret på personlige data og forudsigelige trends. Men der sker i dag en eksplosiv udvikling inden for AI på grund af en stigning i datakraft, raffinerede algoritmer og en eksplosion i mængden og detaljegraden af ​​de tilgængelige data.

Ifølge en Boston Consulting Groups (BCG1) undersøgelse anvender de 10 mest innovative virksomheder i verden (og mange i top 50) AI-platforme og økosystemer, der gør det muligt for dem og kunderne at forfølge nye produkter, services og måder at arbejde på. For eksempel bruger McDonald's (placeret som nr. 21 på BCG’s liste) en AI-algoritme til at betjene digitale menuer, der kontinuerligt ændrer sig som reaktion på faktorer som klokkeslæt, ugedag, restauranttrafik og vejr. Philips (placeret som nr. 29 på BCG’s liste) lancerede en AI-platform i 2018, som giver forskere, softwareudviklere, kliniker og sundhedspersonale adgang til avancerede analytiske værktøjer til at kurere og analysere data om sundhedspleje.

Fire vigtige AI-kompetencer

Mange virksomheder taler om AI. Men mange er også i tvivl om, hvordan man kommer i gang, hvor det kan skabe værdi, og hvilke kompetencer der kræves. En rapport fra Artificial Intelligence in Europe giver et forslag til, hvilke kompetencer der er vigtige for at arbejde med AI. Her er fire vigtige AI-kompetencer:

  1. Ikke overraskende er den vigtigste kompetence Avancered Analytics som eksempelvis datavidenskab, dataarkitektur og datavisualiseringsfærdigheder. Den færdighed kan opnås ved at ansætte talenter, men også gennem uddannelse af nuværende medarbejdere eller samarbejde med eksterne partnere.Ifølge AI-frontløbere er en måde at tiltrække talenter på at sikre interessante problemer, gode data og et miljø med stor frihed.

  2. Den anden vigtigste kompetence er datastyring, som f.eks. opsamling, lagring, strukturering, mærkning og adgang til data til opbygning af fundamentet. En måde
    at sikre dette på er at prioritere data overalt i organisationen.

  3. Den tredje vigtigste kompetence er AI-lederskab. Evnen til at lede en AI-transformation fra top til bund ved at formulere en vision, sætte mål og sikre et bredt buy-in på tværs af organisationen. Den organisatoriske transformation, drevet af AI, vil være kontinuerlig. Dette kræver, at AI ses som en proces, ikke et projekt.

  4. Den fjerde vigtigste kompetence er oprettelse af en åben kultur, hvor medarbejdere tager AI-forandringen til sig, navigerer trygt i usikkerhed, arbejder for at nedbryde siloer og samarbejder problemfrit over hele organisationen. Det kan gøres ved at etablere tværorganiserede projekter til at fremme samarbejde og læring.

Det handler om at have det rigtige tankesæt, der matcher de nye teknologiske muligheder. Scenariet er ikke, at alt er anderledes i morgen, men at vi skal opbygge nye evner og kompetencer, der ruster os til fremtidens opgaver.

 

Ny innovationsuddannelse

DI har lavet en ny innovationsuddannelse, hvor du på to intensive dage får indsigt i, hvordan du fornyer din virksomhed og kommer på helt nye idéer til din forretning gennem kvalificeret kortlægning af din kundes behov, digitale teknologier og mega trends som for eksempel FN’s 17 Verdensmål. 

Læs mere om uddannelsen og tilmeld dig her.