11.07.19 Vi rådgiver dig Nyheder

Underernæring i udviklingslande skal bekæmpes kommercielt

GAIN (Global Alliance for Improved Nutrition) er en international NGO, som samarbejder med danske virksomheder for at bekæmpe underernæring i udviklingslande kommercielt med dansk ekspertise og viden. GAIN fik med finansiel bevilling fra Karl Pedersen og Hustrus Industrifond muligheden for at oprette GAIN Nordic Partnership, som har skabt store muligheder. Charlotte Pedersen, Senior Advisor hos GAIN, fortæller om projektet og deres rejse.

Underernæring kan resultere i underudvikling, formindsket hjernekapacitet, fysisk underudvikling og et forringet immunsystem, som kan få fatale konsekvenser for børn såvel som voksne. Derfor kastede GAIN, Folkekirkens Nødhjælp, Arla Food Ingredients og Dansk Industri sig i 2015 ud i kampen for at begrænse underernæring i udviklingslande med et stort vækstpotentiale i baghånden, både for lokale aktører, men også for danske kommercielle parter. Formålet var at udvikle billige, næringsrige og sunde produkter, rettet mod forbrugere, hovedsageligt i Afrika.

Partnerskaber skaber nye forretningsmuligheder

Ifølge Charlotte Pedersen har sammensætningen af de rigtige parter i projektet været altafgørende: ”For at identificere den lokale værdikæde i mejerisektoren i Etiopien har vi brug for flere forskellige perspektiver. Målet var klart - vi skulle sammen med etiopiske mejerier, udvikle og introducere et næringsrigt og billigt mejeriprodukt”.

For eksempel besidder Arla Foods Ingredients stor viden om, hvad god ernæring skal indeholde, og om hvilke ingredienser der skal leveres ind til et lokalt produkt. Dansk Industri bidragede på den anden side til udviklingen af projektets forretningsmodel for at sikre markedspotentialet. Det kræver store investeringer at forstå helt nye markeder, forbrugere og skabe nye innovative og tilpassede produkter. Derfor sikrede partnerskabet og projektet, at de rigtige ressourcer blev sammensat, så der kunne arbejdes mere effektivt omkring problematikken.

Kommercielle muligheder for danske virksomheder

For Arla Foods Ingredients har projektet skabt værdi på flere parametre. Igennem projektet har virksomheden fået direkte kontakt med atypiske parter, herunder en række non-profit organisationer, som har sikret, at lokale perspektiver og udfordringer bliver den del af løsningen og støtter op omkring de overordnede mål – nemlig at bidrage til FN´s verdensmål nummer 2 (stop sult) og nummer 8 (arbejde og økonomisk vækst). Kontakten til en række non-profit organisationer som Folkekirkens Nødhjælp og GAIN gav Arla Foods Ingredients muligheden for at få nye input og stille nogle andre spørgsmål end normalt. Den sammensatte viden fra de forskellige aktører kunne hurtigt bruges til udviklingen af nye innovative produkter på nye markeder.

Det skulle vise sig at gøre FN’s Verdensmål til ikke blot en effektiv indsats mod underernæring, men også en god forretning for projektets kommercielle aktører. Hos Arla Foods Ingredients oplevede man også hurtigt, at projektet bidrog til et større ’purpose’ for virksomhedens medarbejdere. De var stolte af at bidrage med viden til projektet, men der var især også en stolthed omkring at samarbejde med lokale parter for at opnå Verdensmål nummer to og otte

Klar til anden fase

”At vi har fået støtte fra fonden, har været altafgørende for at få sat dette partnerskab op. Det kræver mange ressourcer at få indsigt i virksomhedernes behov, nu og i fremtiden, og koble det til behovet for billige, nærige produkter i Afrika, som tilmed smager godt”, siger Charlotte Pedersen. Fondsfinansieringen har bidraget til at udvikle ideer, koncepter og konkrete produkter som kiks, yoghurt og grød. Der er for eksempel blevet etableret en yoghurtproduktion i Etiopien og en produktion af en mælkebaseret drik i Zambia, begge i samarbejde med lokale mejerier. Første finansiering har derfor sikret en test af, at konceptet fungerer, oprettelsen af en række seriøse partnerskaber, men også stor indsigt i de lokale markeder i Afrika.

GAIN Nordic Partnership er godt i gang med anden fase som også er fonds finansieret fra Karl Pedersen og Hustrus Industrifond: ”Vi skal nu implementere projektet bredere i Etiopien og se mere på værdikæden. Vi skal også have flere virksomheder med, eksempelvis er vitaminproducenter allerede involveret. Drømmen er at få flere lande med og at oversætte vores viden til flere konkrete produkter”.

  

Om Karl Pedersen og Hustrus Industrifond

Karl Pedersen og Hustrus Industrifond yder støtte til projekter, der styrker den danske eksportevne. Fonden støtter projekter, der er både nyskabende og består af et forpligtede partnerskab mellem flere virksomheder/institutioner.

Karl Pedersen og Hustrus Industrifond ph.d.-stipendie er åben for temabaserede ansøgninger fra 15. august til 30. september 2019. Læs mere her.

Vil du læse mere om GAIN Nordic Partnership?

Læs mere
Skrevet af:

Mille Munksgaard