15.09.20 Vi rådgiver dig Nyheder

Zanzibar: Samarbejde løser problemer på arbejdspladsen

Bag Zanzibars strandbeklædte ydre gemmer sig et udfordret arbejdsmarked. Mange lever i fattigdom, der er rift om jobsene og et stort pres på arbejdsvilkårene er hverdag. Sidstnævnte har DI og Ulandssekretariatet bidraget til at lette gennem træning af både arbejdsgivere og arbejdstagere i alternativ konfliktløsning.

“Alternativ konfliktløsning er en god ting. Det bringer fred og ro på arbejdspladsen.” Det siger Kurwa Uledi, som er driftsleder på Hotel Serena på den paradisiske ø Zanzibar.

Han har deltaget i undervisningen i ”alternativ konfliktløsning og mægling” gennem hovedorganisationen ZATUC og arbejdsgiverorganisationen ZANEMA, der er støttet af hhv. Ulandssekretariatet og Dansk Industri.

I al korthed er det en metode, som skal forhindre, at tvister og konflikter på arbejdspladsen spidser til – eller i ender i udmarvende retssager.

Konflikter skader produktivitet

De mange postkort som de op mod 500.000 årlige turister sender fra Zanzibar viser et palmeparadis. Turisterne ser sjældent bagsiden af udviklingslandet, hvor en tredjedel af befolkningen lever under den officielle fattigdomsgrænse. Dermed er der rift om jobbene – ikke mindst i den ekstremt vigtige hotel- og turistindustri. Det lægger et pres på arbejdsvilkår som løn og arbejdstider, der kan føre til uro.  

Konflikter på arbejdspladsen – og på arbejdsmarkedet i det hele taget – medfører dårligere arbejdsklima og lavere produktivitet. Derfor har arbejdsgivere og fagbevægelse en fælles interesse i at løse tvister og konflikter.

I Zanzibars hotelindustri har man derfor som en konsekvens af DI og Ulandssekretariatets projekt nedsat lokale komitéer på udvalgte hoteller, der har repræsentanter fra både arbejdstagere og arbejdsgivere.

”Vi skal have opbygget en kultur omkring dialog og forhandling i Zanzibar,” siger Mohammed Khamis, formand for ZATUC.

Alternativ konfliktløsninger hjælper begge parter

Siden 2013 har DI og Ulandssekretariatet støttet initiativer, der skal klæde begge sider på til at blive bedre til dialog og forhandling.

”Før var det meget svært. Og en af udfordringerne var, at hvis der var tvister, så tog det alt, alt for lang tid at finde frem til løsningerne,” siger Mohammed Khamis.

Før i tiden kunne det tage et par uger med konflikt på arbejdspladsen, dernæst måske en måneds tid i en voldgift – og derefter tog parterne sagerne til arbejdsretten. Kort sagt tog en sag uoverskuelig lang tid, og det nytter selvsagt hverken for de ansatte eller for arbejdspladserne.

”I dag tager det måske kun et par dage,” fortæller direktøren for ZANEMA, Salahi Salim Salahi, ”og det er meget bedre. Vi har meget bedre relationer til hinanden, og det er også  bedre for produktiviteten, fordi de involverede personer ikke er væk fra arbejdspladsen og sidder i arbejdsretten.”

Og Salahi er tredobbelt stolt over den nye måde at løse tvisterne på:

”Jeg er meget stolt over måden, tingene nu bliver løst på. Jeg er stolt over forholdet mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. Og jeg er meget stolt over, at vi er ude over fjendskabet mellem partnerne nu.”

Relateret