18.06.19 Vi rådgiver dig Nyheder

God feedbackkultur øger trivsel og produktivitet

Strategisk fokus på at bruge feedback i virksomheden øger medarbejdertrivslen og produktiviteten. To simple kommunikationsmodeller kan kickstarte en god feedback kultur i din virksomhed.

Ifølge en Gallup-undersøgelse har virksomheder med en god feedbackkultur en mærkbart lavere personaleomsætning, og medarbejderne er mere produktive. Så hvorfor er vi ikke alle for længst verdensmestre i feedback?

Det handler selvfølgelig om, at en god feedbackkultur ikke er ”bare lige”, men kræver en dedikeret indsats. Den gode nyhed er, at det sagtens kan lade sig gøre med den rette ledelsesmæssige opmærksomhed. Her er to simple modeller, du kan bruge til at sætte skub i brugen af feedback.

Giv en kiks i gave

Der findes mange tilgange og modeller til feedback, men en af de helt enkle er den såkaldte kiksemodel. Med den model inddeler du din feedback i tre dele:

  1. Indled med at fortælle medarbejderen noget af det, du synes godt om ved projektet, opgaven eller hvad samtalen drejer sig om.
  2. I midten giver du konstruktive forslag til at gøre arbejdet endnu bedre.
  3. Afslut samtalen positivt med et kompliment eller ros, der giver god energi til det videre arbejde.

Sørg altid for at din feedback er så konkret som mulig. Og husk at feedback kun kommer til sin ret, hvis modtageren er klar til det.

”De tre K’er”

En anden simpel model til god feedback er ”De tre K’er”. Det kræver øvelse og tillid at gøre feedback til en værdsat hverdagspraksis. ”De tre K’er” er en simpel huskeregel, der er god at bruge, når man skal lære at bruge feedback. Du skal være Kærlig, Konkret og Konstruktiv:

  1. Kærlig: I står på samme side af problemet, og en positiv tilgang giver samtalen en god start.
  2. Konkret: Fortæl nøjagtigt, hvad personen gør, som du synes om eller ikke synes om. Undgå at tolke eller generalisere.
  3. Konstruktiv: Anvis handlemuligheder eller spørg til modtagerens egne ideer til mulige løsninger.

Gå forrest som den positive rollemodel

Du bør som leder ikke være bange for at sætte dig selv i spil og gå forrest som rollemodel. Det kan være noget så simpelt som at spørge dine medarbejdere om, hvordan du kan gøre dit arbejde som leder bedre. Det kræver, at du selv er klar til at lytte. Men formår du at modtage feedback, har du sat standarden med et godt eksempel.

Budskabet står klarest, hvis du kobler din kommunikation til et strategisk indsatsområde, så medarbejderne forstår, at feedback ikke bare er en fiks idé, men begyndelsen på brugen af et langsigtet kommunikationsværktøj.

Så vær tydelig om, hvorfor du ønsker at arbejde med feedback, og forklar, hvad du forventer af dine medarbejdere.

God arbejdslyst!

Styrk din lederrolle i produktionen

DI’s lean-kurser er anerkendt for deres høje faglige niveau og praktiske tilgang, som gør det muligt for deltagerne at anvende deres nye viden med det samme og kick-starte de langvarige produktivitetsforbedringer i virksomheden. Kombinationen af teori og praksis i undervisningen medfører en fantastisk indlæringskurve, da deltagerne mellem hvert modul arbejder med den tillærte viden på deres eget virksomhedsprojekt.

Læs mere om DI’s spændende lean-kurser her. 

Skrevet af:

Peter Lager