06.06.19 Vi rådgiver dig Nyheder

Styrk konkurrencekraften - sæt fokus på fleksibiliteten

Når konkurrencekraft skal på dagsorden, kan fleksibilitet være en lidt diffus størrelse, selvom der ligger et stort potentiale gemt. Budskabet er klart: fleksibilitet styrker konkurrencekraften og fremstillingsvirksomhederne skal sætte i gang.

Fleksibilitet er en væsentlig del af danske virksomheders evne til at vinde kunder og ordre, men fleksibilitet har mange ansigter. Det er vigtigt, at stille skarpt på, hvad det er for en fleksibilitet, der er værdifuld for netop din virksomhed. Der er et stort potentiale i at se produktions- og leveranceapparatet med fokus på fleksibilitet, når man skal vinde kapløbet over konkurrenterne.

Stil eksempelvis skarpt med disse spørgsmål:

  • Hvordan kan vi levere kundespecifikke løsninger til standard kost og med kort leveringstid?
  • Hvordan kan vi levere flere varianter, så vi kan ramme kunderne mere præcist? 
  • Kan vi arbejde med vores medarbejders kompetencer og dermed understøtte fleksibiliteten?

Fleksibilitet kan være din konkurrencefordel

Der er mange elementer i at være en konkurrencedygtig virksomhed, og der er potentiale i at stille skarpt på fleksibilitet. Det kan være evnen til at kunne reagere på kunders behov med meget kort varsel. Det kan være gennem kort leveringstid, evnen til hurtigt at kunne ændre produktmix eller følge med store udsving i volumen. Fleksibilitet kan også være evnen til at kunne levere stærkt konfigurerede eller kundespecifikke produkter og løsninger.

Når en produktionsvirksomhed skal sætte fokus på produktivitet og konkurrencekraft, falder talen ofte på omkostningsniveauet. Og nye initiativer berettiges tit med afsæt i omkostningsbesparelser. Arbejdet med omkostningsniveauet er absolut væsentligt, og det er selvsagt et fokus, som skal være der.

Men hvis du vil være et hestehoved foran konkurrenterne, så har du en konkurrencefordel, hvis du aktivt kan styrke fleksibiliteten i driften.

  

Skrevet af:

Michael Nielsen