28.01.21

Opdateret med særlige ændringer

vi har opdateret fagsiden om tilkalde- og rådighedsvagt med links til relevant lovgivning og AT-meddelser.

Tilkalde- og rådighedsvagt

En tilkaldevagt og en rådighedsvagt dækker over det samme. Har virksomheden et behov for, at medarbejderne er til rådighed uden for virksomhedens normale arbejdstid, kan virksomheden indgå aftale med medarbejderne om tilkalde- og rådighedsvagter.

Har virksomheden et behov for, at medarbejderne er til rådighed uden for virksomhedens normale arbejdstid, kan virksomheden indgå aftale med medarbejderne om, at de skal stå til rådighed til med kort varsel at udføre arbejde uden for virksomhedens normale arbejdstid.

En tilkaldevagt og en rådighedsvagt dækker over det samme.

Hvis I gerne vil have, at jeres medarbejdere kan stå til rådighed, skal I aftale med jeres medarbejdere, at de står til rådighed/kan tilkaldes uden for normal arbejdstid.

Medarbejdere skal altid have en daglig hvileperiode, hvor medarbejderen ikke arbejder. Denne periode skal være på 11 sammenhængende timer.

Hvileperioden skal holdes uden for arbejdsstedet.

Hvis I har medarbejdere på rådighedsvagt, kan de ikke holde deres hvileperiode på arbejdsstedet – også selv om de ikke kommer i arbejde. De kan derimod godt have rådighedsvagt og hvileperiode samtidigt, hvis de er på rådighedsvagt uden for arbejdsstedet.

Kortere hvileperiode

I særlige tilfælde kan hvileperioden nedsættes fra 11 timer til 8 timer. Dette fremgår af Arbejdstilsynets bekendtgørelse om hvileperiode og fridøgn m.v. samt bilaget til bekendtgørelsen, der angiver, hvilke former for arbejde der giver adgang til nedsættelse af hvileperioden.

For medlemmer

I dybden med tilkalde- og rådighedsvagt

Få svar på, hvad tilkalde- og rådighedsvagter er, hvad rådighedsvagter betyder for medarbejdernes arbejdstid, om virksomheden og medarbejderne kan aftale, at medarbejderne holder hviletid i den normale arbejdstid – og meget mere.

Gå i dybden

Artikel opdateret den 28.01.21

Se også

 

FÅ RÅDGIVNING

I Juravagten sidder DI’s eksperter i personalejura klar til at hjælpe dig, uanset om du har overenskomst eller ej.  Åbningstid er mandag-torsdag kl. 8-17 og fredag kl. 8-16

Er du fra industrivirksomhed på Industriens Overenskomst?
Kontakt os på 3377 3197 (Industrivagten)


Er du fra en byggevirksomhed?
Kontakt os på 3377 3850 (Byggerivagten)

Er du fra en transportvirksomhed?
Kontakt os på 3377 3199 (Transportvagten)

Har du spørgsmål om funktionærer?
Kontakt os på 3377 3198 (Funktionærvagten)

Er du fra en service-, kantine-, vaskeri- eller vagt- og sikkerhedsvirksomhed?
Kontakt os på 3377 4908 (Servicevagten)

Er du fra en anden branche eller i tvivl om, hvilken vagt du skal bruge?
Kontakt vores omstilling på 3377 3377

  Skriv til Juravagten

Relateret

Brug for rådgivning?

Skriv til vores eksperter