Getty Images

30.03.20 Vi rådgiver dig Nyheder

Hold fokus på leverancen – også fra distancen

Når vi ikke kan arbejde sammen, som vi plejer, bliver det i fraværet af de vante rammer tydeligt, hvad der mangler for, at vi kan lykkes. Mange ledere har hurtigt skulle forholde sig til et nyt krav til ledelsesopgaven – nemlig at udøve god ledelse på afstand.

Oveni den uvante situation som distanceleder er det også blevet en vigtig ledelsesopgave at håndtere den usikkerhed, som den enkelte virksomhed og medarbejder måske befinder sig i. Samtidig er der mange virksomheder, hvor man fortsætter som hidtil, eller produktionen og travlheden ligefrem øges. Den situation kræver også, at der skrues op for den klare ledelse.

Tre elementer i god og klar ledelse

Det er din opgave som leder at få dine medarbejdere til at lykkes med deres opgaver under de vilkår, der nu eksisterer. Uanset om de arbejder hjemme eller møder op hver eneste dag i virksomheden. Der er tre grundlæggende ledelsesmæssige områder, du som leder skal sikre dig, at du har fat i sammen med dine medarbejdere

Skab rammer og sæt retning

Har du sikret dig, at alle er med på, hvad der skal ske på den korte bane, og ved de, hvor I afviger fra det, der plejede at være normalt? Vær tydelig omkring, hvordan dine medarbejdere skal prioritere deres opgaver.

Ved alle, hvad der er vigtigst nu? Hvis ikke, kan du med fordel sikre dig, at I er afstemt i forhold til den værdi, der fortsat skal skabes for virksomheden samtidigt med, at du også hjælper dine medarbejdere til at balancere arbejdet og hjemmelivet, som for manges vedkommende også er påvirket af den nuværende situation.

Koordinér ressourcer

Når I har lavet jeres prioriteringer og afklaret rammerne, skal du stadig have kontakt til de af dine medarbejdere, der arbejder hjemmefra. De kan nemt komme til at arbejde i små isolerede celler derhjemme. Så du skal være orienteret om, hvad de er i gang med og hvordan arbejdet skrider frem.

Med det overblik, det giver dig, kan du som leder sætte dine medarbejdere i kontakt med hinanden, når der er behov for dette. Det er en løbende ledelsesopgave at hjælpe til, at der foregår et vidensflow, mens arbejdet foregår.

Formålet skal være at finde vinkler og viden, du kan berige resten af dine medarbejderes opgaveløsning med, når afstanden mellem jer gør det mindre naturligt ’bare lige at vende tingene’.

Sikr fremdrift

Hvis du har aftalt med dine medarbejdere, hvor godt, hvor meget og hvornår de skal levere på deres opgaver, er det forholdsvist let at danne sig et indtryk af, hvad du skal gøre som leder for at sikre fremdrift, eller måske netop ikke gøre.

Hvis det ikke har den fremdrift, du forventer, bør du som leder spørge dig selv, om rammerne er helt klare, om din medarbejder har de nødvendige ressourcer og endeligt helt centralt, hvad du kan gøre for at støtte og bidrage til det effektive arbejde.

Mere af det samme på afstand

Disse tre grundlæggende områder gælder ikke kun i en distanceledelses virkelighed. De skal også bruges i hverdagen, som del af den direkte og fysisk nærværende ledelse. Når vi er på distancen, er det blot særligt vigtigt at være mere tydelig og lyttende end normalt.

Derfor kan det være godt at stille disse spørgsmål i kontakten: ”Ved du, hvad din opgave er nu?”, ”Hvordan gør du det og med hvad?” og endeligt ”Hvad skal jeg gøre for at hjælpe?”

 

Relateret