30.03.20 Vi rådgiver dig Nyheder

Faglige netværk uden håndsprit – vi styrker hinanden på virtuelle møder

Møderne i DI’s faglige netværk er blevet virtuelle i en tid, hvor vi alle sammen holder os inden døre. Netværksmedlemmerne kvitterer med begejstring over at kunne sparre, dele ideer og udfordringer lige her og nu i en virkelighed, der ændrer sig døgnet rundt.

Dagen efter at statsministeren lukkede landet ned, åbnede DI op for at tilbyde virtuelle netværksmøder til deltagerne i DI’s faglige netværk. Opfordringen kom fra finance manager Søren Kjær, STOK Emballage:

”Som verden ser ud for tiden, er det meget værdifuldt for mig, også ret akut, at kunne vende aktuelle udfordringer med mit netværk. Og da vi jo ikke kan mødes og gi’ hånd, foreslog jeg at samle os virtuelt. Og det er dejligt at se, at DI rykker på det med det samme”, fortæller Søren Kjær.

Virtuelle møder virker

De seneste uger har DI afholdt over hundrede netværksmøder virtuelt. Værdien af at kunne trække på sit netværk bliver ekstra tydelig i en krisetid – og det er ikke en betingelse at være fysisk sammen for at høste fordele af et fællesskab med stor faglig viden.

Virksomhederne og udfordringerne er vidt forskellige, og værdien ligger i selve mødet. Man får i krisetider såvel som i en mere kendt virkelighed nye vinkler fra ligesindede og lærer af hinanden på tværs af brancher. Uanset om det gælder ledelsesudfordringer, HR, kommunikation, erfaring med de forskellige hjælpepakker, omstilling af produktion eller muligheder med nye teknologier.

Netværk i en krisetid

I øjeblikket præges mødernes dagsorden naturligvis især af det muliges kunst: Håndtering af den aktuelle situation med COVID-19. Nogle har ekstra travlt. Nogle har ikke nok at lave. Nogle leder på distancen. Andre har brug for sparring til at træffe de rigtige beslutninger. Fælles er, at netværk samler og inspirere i en tid, hvor vi har brug for hinanden.
     

Det er tydeligt at mærke gennem vores netværk, at kreativitet, virkelyst, hjælpsomhed og omsorg blandt danske ledere er i top. Der bliver arbejdet hårdt på at sikre forsyninger, bevare arbejdspladser og bidrage til samfundet Chef for Netværk og Ledelse Pernille Erichsen, DI

I DI mærker vi tydeligt værdien af, at virtuelle netværksmøder fortsat og med kort varsel kan bringe medlemmer sammen, selvom det ikke kan foregå i samme rum med håndtryk og gruppearbejde. Så nu klarer vi det virtuelt.

Virtuelle møder kan rykke hurtigt

Virtuelle møder er i sagens natur ikke begrænset af tid og sted i samme omfang som fysiske netværksmøder, hvor netværket forsamles på en virksomhed og skaber stærke relationer.

Et virtuelt møde kan i praksis arrangeres fra dag til dag, når der er behov for det. Der er ikke brug for rejsetid, og er der emner, som er mest relevant for en mindre gruppe af et netværks medlemmer, er det nemt at arrangere et ekstra møde.

På vej til en new normal

Da deltagerne i DI’s mange faglige netværk kender hinanden på forhånd, er relationer og tillid allerede opbygget, så vi oplever stor lyst til at dele både succeser og udfordringer, også når vi mødes virtuelt.  Virtuelle møder har i det hele taget virkelig været med til at hjælpe og fået et boost, så meget tyder på, at de er kommet for at blive i kombination med de fysiske møder.

Inspirationen til at fortsætte vores netværksmøder i virtuel form var en veltimet nødvendighed. Allerede nu kan vi se, at de virtuelle møder giver god mening for deltagerne i DI’s netværk. Det bliver spændende at følge, hvad de positive erfaringer med at mødes virtuelt gør ved ikke blot netværkskulturen i Danmark, men hele vores mødekultur og rejsemønstre i fremtiden. Måske bliver det virtuelle møde new normal, når virkeligheden forhåbentlig snart igen bliver – ja, mere normal.
   

Seks principper til at skabe en fokuseret og engageret virtuel session

1. Forberedelse er afgørende
Et manuskript er et brugbart værktøj til at sikre grundig forberedelse. Lav et detaljeret manuskript, hvor du laver en plan minut for minut.

2. Skab et tillidsfuldt og sikkert miljø
For at skabe effektiv læring er det vigtigt, at deltagerne føler sig trygge, for at de kan være nysgerrige og åbne over for nye ideer. Vi skal få dem til at engagere sig. En af de vigtigste drivkræfter bag dette er at skabe tillid blandt deltagerne.

3. Facilitér mikroinvolvering ved at bruge de digitale fordele
Lav små øvelser, hvor deltagerne formulerer deres tanker og bagefter deler disse. Brug chatfunktionen til at give deltagerne opgaver, få input til opgaver, give feedback og tjekke ind med deltagerne.

4. Strukturér processen i små trin
Du kan f.eks. strukturere en beslutningsproces i små trin såsom “Hvad er situationen?”, “Hvad er udfordringerne?”, “Hvilke muligheder og løsninger ser vi?” og “Hvad beslutter vi?”

5. Giv deltagerne ansvar
Ejerskab er nøglen til at skabe buy-in. Deltagerne skal være en del af processen og være med til co-creation. Tildel roller til deltagerne under sessionen, så de opnår ejerskab.

6. Lav løbende opsummeringer
Lav løbende opsummeringer (flere end på et normalt møde). Opsummér både dine egne og deltagernes hovedpointer, og få også dem til at opsummere.

Kilde til "Seks principper til at skabe en fokuseret og engageret virtuel session": Implement Consulting Group
 

Digital første-hjælp

Digitale produkter kan ikke afbøde corona, men kan gøre det lidt enklere at være virksomhed og medarbejder i en svær tid. Derfor har vi samlet en række værktøjer fra DI-medlemmer, som ønsker at tilbyde deres hjælp til andre virksomheder.

Se værktøjerne her.

DI's faglige netværk

I DI er det et kerneområde at tilbyde professionelle netværk til vores medlemmer. I DI’s netværk skaber vi en rød tråd mellem faglighed, erfaringer, værktøjer og den nyeste viden. Vi lægger stor vægt på at matche netværksgruppens medlemmer, så vi sikrer en styrket faglighed for alle.

Vi hjælper dig gerne med at finde det helt rigtige netværk. 

Kontakt fagleder Thomas Høgh Henriksen på thhe@di.dk eller 3377 3846.

Du kan få et overblik over DI’s mange netværk her.

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.