Vi rådgiver dig

5 parametre i hybridarbejde

Fem parametre til hybridarbejde kan være værdifulde, hvis du som virksomhed skal designe fremtidens arbejdsplads.

Flere og flere virksomheder omlægger netop nu deres måde at arbejde sammen på. Men der er en faldgrube. For det nytter ikke kun at fokusere på at optimere fordele. Det handler også om at minimere ulemper.

At arbejde hjemmefra kan give et energiboost for nogle, men det kan også føles isolerende. Dermed handler designet af den “nye” arbejdsplads ikke kun om at optimere fordelene, men også have fokus på at minimere ulemperne.

Samtidig er det vigtigt at huske, at medarbejderes produktivitet og ydeevne varierer alt efter deres præferencer.

Her kan de "fem parametre til hybridarbejde” være værdifulde. De kan give ledere et dybere indblik i, hvornår medarbejderne får mest energi, og hvad deres behov for samarbejde, koordinering og fokustid er.

Fem parametre til hybrid-arbejde

Når du skal finde ud af, hvilke opgaver, der kan løses remote, så kan du med fordel tage udgangspunkt i disse fem parametre:

1. Job og nøgleopgaver
Hvordan er jobfunktionen og nøgleopgaver i forhold til at blive løst fleksibelt i tid og sted?

2. Samarbejde
I hvilket omfang har medarbejdere brug for samarbejde med kolleger, andre afdelinger eller chefer for at løse opgaven? Og kan samarbejdet ske uden teamet er fysisk sammen?

3. Koordinering
I hvilket omfang har lederen og medarbejdere brug for koordinering – og kan koordinering ske virtuelt?

4. Fokus
I hvilket omfang har medarbejderen brug for fokustid? Kan fokustid skabes hjemme uden, at det hæmmer andre i at udføre deres arbejde?

5. Energi og præferencer
Hvad giver den enkelte medarbejder energi? Og hvilke personlige præferencer har medarbejderen i forhold til hybridarbejde?

Værktøjet vil også kunne bidrage til at kortlægge, hvordan de enkelte medarbejdere løser deres nøgleopgaver bedst.

Dengang alle på et team arbejdede på samme tid og sted, var det mere enkelt at koordinere opgaver og projekter. Med hybridarbejdet er koordinationsopgaven vokset og blevet mere kompleks.

Nogle virksomheder har boostet brugen af ny teknologi, mens andre virksomheder også har set skiftet til det hybride arbejde som en anledning til at gentænke workflows og dermed undgå, at de gamle, dårlige vaner bliver en del af en ny virkelighed.

Spørgsmål

Spørgsmål til dig som leder:

Hvornår kalder teamets opgaver på samarbejde og fysisk samvær? Hvornår gør kulturen?

Ved du, hvad der giver medarbejderne og teamet energi? Hvordan kombinerer du medarbejdernes forskellige præferencer?

Hvilke gamle vaner skal droppes? Hvordan indretter I jeres fælles aktiviteter, så de passer til den hybride måde at arbejde på? Hvad bliver vigtigt for dig som leder at koordinere og kommunikere i det hybride team?

Anne Birgitte Lindholm

Anne Birgitte Lindholm

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4522
  • Mobil +45 5218 5929
  • Send e-mail  
Christine Secher

Christine Secher

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4769
  • Mobil +45 2976 2320
  • Send e-mail  

Relateret indhold

Brug for rådgivning?

Skriv til vores eksperter