Hvis virksomheden har 10 ansatte eller flere, skal I etablere en arbejdsmiljøorganisation.

Foto: GettyImage
12.05.21 Vi rådgiver dig Nyheder

Har I en lovpligtig AMO?

Små virksomheder med 10 eller flere ansatte får i øjeblikket brev fra Arbejdstilsynet med spørgsmål, om hvorvidt de har en lovpligtig arbejdsmiljøorganisation - AMO. Vær opmærksom på, at ejere og i nogle tilfælde også ledere ikke tæller som "ansatte" i denne situation.

Arbejdstilsynet er startet på en kampagne om etablering af den lovpligtige arbejdsmiljøorganisation – AMO. Måske har I allerede AMO på plads? Hvis I er i tvivl, kan DI hjælpe jer med at tolke reglerne.

Af brevet fra Arbejdstilsynet fremgår følgende:

"CVR-registret viser, at I er 10 eller flere ansatte. Det betyder, at I skal
etablere en arbejdsmiljøorganisation (AMO).
Det fremgår af Arbejdsmiljølovens kapitel 2, at virksomheder med 10 eller
flere ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation. Her skal arbejdsgiver,
arbejdsledere og ansatte samarbejde om at forebygge og løse
arbejdsmiljøproblemer.
Det er dit ansvar som arbejdsgiver at sikre, at I etablerer en
arbejdsmiljøorganisation.
Vi har lavet en kort guide, der gør det nemt for dig at etablere den lovpligtige
arbejdsmiljøorganisation og komme i gang med de første opgaver. Hvis I
allerede har en arbejdsmiljøorganisation, kan I have glæde af guidens øvrige
tips og værktøjer".

Læs Arbejdstilsynets guide til etablering af en AMO.

Læs mere om AMO og arbejdsmiljøarbejdet i disse to vejledninger til SMV:

Vær opmærksom på, "at en arbejdsleder i arbejdsmiljøloven defineres som en ansat, hvis arbejde udelukkende eller i det væsentlige består i på arbejdsgiverens vegne at lede eller føre tilsyn med arbejdet i en virksomhed eller i en del af virksomheden.
Det er ikke stillingsbetegnelsen som arbejdsleder, der er afgørende for, om denne er arbejdsleder i forhold til arbejdsmiljølovens regler. Det afgøres ved en konkret vurdering af arbejdslederens funktion og opgaver. En arbejdsleder kan således godt selv deltage i det praktiske arbejde i virksomheden, når bare den væsentligste del af tiden går med at lede eller føre tilsyn med andres arbejde".

DI arbejdsmiljø er klar til at hjælpe din virksomhed.

Læs mere om AMO og arbejdsmiljøarbejdet på di.dk 

 

 

Relateret

Brug for rådgivning?

Skriv til vores eksperter