Foto: Colourbox
16.03.21 Vi rådgiver dig Nyheder

Sygemeldt selv skyld i outsourcing af jobbet

En marketingschef sygemeldte sig, da han mente, at en nyansat Head of Marketing skulle erstatte ham. Virksomheden forsikrede ham, at det ikke var tilfældet, men så sig til sidst nødsaget til at outsource en del af marketingschefens opgaver og opsige ham, da han stadig ikke var kommet tilbage efter halvanden måned.

Ansat som marketingskoordinator, men brugte titlen marketingschef

En medarbejder blev ansat i 2014 med titlen marketingskoordinator. Han var uddannet på et reklamebureau og brugte i løbet af sin ansættelse i virksomheden blandt andet tid på at lave en hjemmeside, lave grafisk design, designe messestande og have kontakt til eksterne samarbejdspartnere i Danmark og udlandet.

Efter ca. halvandet års ansættelse begyndte han at bruge titlen marketingschef – uden at det var diskuteret med hans chef, som var en af salgsdirektørerne i virksomheden. Hun gav ham dog senere lov til at fortsætte med at bruge titlen, fordi det gjorde hans kontakt til samarbejdspartnere nemmere.

Ansættelse af Head of Marketing

I sommeren 2017 ansatte virksomheden en medarbejder, der skulle være ansvarlig for at ensrette og koordinere salgs- og marketingsindsatsen i de forskellige lande, salgsdirektørerne i virksomheden hver især var ansvarlige for.

Den nye medarbejder fik titlen Head of Marketing, fordi virksomheden ville tage hensyn til salgsdirektørerne. Han havde en lang række ansættelser inden for salg og marketing bag sig, herunder som marketingschef og salgsdirektør/-chef.

Opfattede det som en opsigelse og sygemeldte sig

Da den selvbestaltede marketingschef læste nyheden om ansættelsen af den nye Head of Marketing, blev han så oprevet, at han sygemeldte sig, inden virksomheden fik mulighed for at forklare ham sammenhængen.

Han mente, at virksomheden reelt havde opsagt ham, og at de derfor burde fritstille ham. Uanset at både hans chef og virksomhedens direktør forklarede ham, at han ikke var blevet erstattet, men at det tværtimod var en styrkelse af marketing, var han fortsat sygemeldt.

Virksomheden opsagde ham efter halvanden måned

Da han havde været sygemeldt ca. halvanden måned, og virksomhedens helt klare fornemmelse var, at han ikke kom tilbage, valgte virksomheden at outsource de fleste af hans opgaver og opsige ham.

Medarbejderen fik ikke medhold i, at det var en usaglig opsigelse

Medarbejderen mente, at opsigelsen var usaglig, fordi han holdt fast i sin opfattelse af, at den nye Head of Marketing reelt var blevet ansat i hans stilling.

Retten i Viborg var dog enig med virksomheden i, at hans stilling ikke var blevet nedlagt og erstattet med den nye Head of Marketing, da den nye stilling ikke svarede til hans.

Retten fandt, at det var sagligt at opsige ham, fordi han havde sygemeldt sig, og det derfor var nødvendigt at outsource hans opgaver.

DI førte sagen for virksomheden.

Nyheden er baseret på Retten i Viborgs afgørelse af 11. januar 2021 i sag nr. Sag BS-5633/2017-VIB.

DI's råd

Sagen viser, at medarbejderen havde misforstået ansættelsen af den nye Head of Marketing, og at det derfor reelt var hans egen skyld, at han endte med at blive opsagt. Hans opgaver fandtes stadig, selv om den nye Head of Marketing var blevet ansat.

Det skal dog bemærkes, at retten ikke forholder sig til, om sagen ville have fået det samme udfald, hvis virksomheden havde ansat en ny medarbejder i marketingschefens stilling. Virksomheden valgte, som det fremgik ovenfor, at outsource de fleste opgaver i stedet for at ansætte en ny medarbejder.

Åbningstider:

Mandag-torsdag kl. 8-17
Fredag kl. 8-16

Ring til os:

Industriens Overenskomst
Kontakt os på 3377 3197 (Industrivagten)

Byggeri – overenskomst og funktionærer
Kontakt os på 3377 3850 (Byggerivagten)

Transport – overenskomst og funktionærer
Kontakt os på 3377 3199 (Transportvagten)

 

Funktionærer  - Industriens Funktionæroverensomst og uden overenskomst
Kontakt os på 3377 3198 (Funktionærvagten)

Service-, kantine-, vaskeri- eller vagt- og sikkerhedsvirksomhed – overenskomst og funktionærer
Kontakt os på 3377 4908 (Servicevagten)

Er du fra en anden branche eller i tvivl om, hvilken vagt du skal bruge?
Kontakt vores omstilling på 3377 3377

Relateret indhold

Brug for rådgivning?

Skriv til vores eksperter