Arbejdsmiljørepræsentanter

En arbejdsmiljørepræsentant er medarbejdernes repræsentant i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation og varetager medarbejdernes interesser i sikkerheds- og sundhedsspørgsmål.

Der skal først vælges en arbejdsmiljørepræsentant, når virksomheden har mere end 10 medarbejdere.

Reglerne om valg og beskyttelse af arbejdsmiljørepræsentanter er normalt de samme som for tillidsrepræsentanter inden for samme eller tilsvarende område. Der er dog ikke noget krav om, at arbejdsmiljørepræsentanter skal være medlemmer af et overenskomstbærende forbund.

For medlemmer

I dybden med arbejdsmiljørepræsentanter

Få svar på, hvornår der skal vælges en arbejdsmiljørepræsentant, hvordan et valg for arbejdsmiljørepræsentanter gennemføres, om virksomheden kan gøre indsigelse mod valget af en arbejdsmiljørepræsentant – og meget mere.

Gå i dybden

Artikel opdateret den 16.04.19

Har du brug for rådgivning?

I Juravagten sidder DI's eksperter inden for ansættelsesret og personalejura klar, hvis du har brug for hjælp. 

Juravagten

Åbningstider: mandag-fredag kl. 8.00-17.00

Telefon: 3377 3377

Mail: jura@di.dk

Relateret