Personalehåndbog

Det er en god idé, at virksomheden udarbejder en personalehåndbog, hvori vigtige retningslinjer og oplysninger fremgår. Virksomheden skal orientere medarbejderne om væsentlige ændringer i personalehåndbogen og evt. drøfte ændringerne i samarbejdsudvalget.

En personalehåndbog er et hæfte, en mappe eller en side på virksomhedens intranet, hvor en række nyttige informationer om forhold på virksomheden er samlet.

En personalehåndbog er ikke en lokalaftale, men et informationskatalog over retningslinjer, som ensidigt er fastsat af virksomheden som en del af ledelsesretten.

Nye medarbejdere skal orienteres om og sikres adgang til personalehåndbogen.

Virksomheden bør henvise til personalehåndbogen i ansættelsesaftalerne.

Det er ikke et krav at have en personalehåndbog, men det er ofte en god idé.

Personalehåndbogen skal indeholde retningslinjer og personalepolitikker

Personalehåndbogen bør indeholde relevante oplysninger og retningslinjer, som medarbejderne skal kende. Personalehåndbogen kan også indeholde personalepolitikker.

Personalehåndbogen kan for eksempel indeholde:

  • Regler for håndtering af sygdom, herunder procedure for sygefraværsmelding
  • Retningslinjer for fejring af mærkedage
  • Retningslinjer for efteruddannelse
  • Retningslinjer for handel med værdipapirer
  • Alkoholpolitik 
  • Rygepolitik
  • IT- og e-mailpolitik 
  • Rejsepolitik. 
For medlemmer

I dybden med personalehåndbog

Få svar på, hvad en personalehåndbog er, hvad en personalehåndbog skal indeholde, om det er et krav, at virksomheden har en personalehåndbog og hvad konsekvenserne er af, at en medarbejder ikke overholder retningslinjerne i personalehåndbogen.

Gå i dybden

Artikel opdateret den 01.04.23

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.