09.01.20 Vi rådgiver dig Månedens iværksætter

Månedens iværksætter: JumpStory

JumpStory har gentænkt, hvordan vi finder det helt rigtige visuelle indhold til vores markedsføring og hvordan vi får valgt det, som har størst effekt  på modtageren.

Jonathan Løw, co-founder & COO hos JumpStory

DI har talt med Jonathan Løw, co-founder og COO hos Jumpstory. I dette portræt fortæller Jonathan om livet som iværksætter og giver gode råd til andre, som måtte gå med en iværksætter i maven.

Hvad laver din virksomhed JumpStory, og hvad er din vision for JumpStory?
JumpStory er blevet kaldt ’Netflix for billeder’. Det er måske ikke helt præcist, men vi gør det kort fortalt nemt for virksomheder at finde de helt rigtige billeder til deres hjemmeside, nyhedsbrev, blogindlæg, SEO-artikler m.m. Vi er ikke en erstatning af fotografer eller interne grafikere. Vi er derimod deres forlængede arm, når de mangler et fedt foto eller en kort video til at illustrere en pointe eller et budskab.

Hos JumpStory betaler du et lavt månedligt beløb, og så har du ubegrænset adgang og kan bruge vores millioner af fotos, illustrationer, videoer og ikoner til ethvert kommercielt formål og i al fremtid.

JumpStory er sat i verden for at gøre det nemmere for alle inden for marketing og kommunikation, når de skal finde og udvælge visuelt indhold, og vi håber at kunne tage markedsandele fra amerikanerne og det kæmpe 50 milliarder kroners marked, der findes derude i dag.

Hvad er grunden til, at du blev iværksætter?
Der er nok ikke én grund til det, men flere. Jeg er slet ikke vokset op i en familie, hvor iværksætter var noget, man kunne blive. Der er ingen i familien, som har været selvstændige så langt tilbage, jeg ved, men til gengæld har jeg nogle forældre og til dels også nogle bedsteforældre, som er både kreative og nysgerrige i deres tilgang til livet. Den nysgerrighed betød for mig som barn, at jeg fik lov at lege og eksperimentere meget, og jeg tænker, at jeg har taget den nysgerrighed med mig som voksen og forsøgt at skabe noget, man så samtidig kunne leve af.

På samme tid har jeg altid været villig til at arbejde hårdt for tingene. Som teenager dyrkede jeg elitesport og var Danmarksmester i badminton, så jeg lærte af min sport, at man kun bliver den bedste, hvis man knokler på hver eneste dag. Den form for dedikation er også vigtigt, hvis man skal lykkes på den lange bane.

Som selvstændig har jeg nok både været projektmager og iværksætter igennem mine 20 år i erhvervslivet, og jeg holder af begge dele, men ofte kan man blot ikke leve af projektmageriet. Derfor har jeg også trænet mine evner i forhold til at gøre forretningsmodeller så skarpe, at der er penge og arbejdspladser i dem. Det lykkes heldigvis bedre og bedre, for selvom jeg elsker projekter, så er det en hård livsstil på den lange bane, hvis du skal gå fra projekt til projekt frem for at kunne bygge forretninger, der også har noget mere økonomisk bæredygtighed i sig.

Hvordan ser en hverdag for en iværksætter ud?
For mig ser den sådan ud, at jeg typisk møder ind kl. 9 – ikke fordi jeg er et menneske, der elsker den rytme, men fordi JumpStory efterhånden er oppe på 15 kolleger på kontoret, som jeg har et ansvar for at lede og motivere i hverdagen.

Så er min e-mail rytme den, at jeg tjekker den 2-3 gange dagligt målrettet, for jeg modtager mellem 100-150 daglige mails, jeg skal tage stilling til, og det kræver en ret stram struktur i ens tilgang til mails. Nogle gange joker vi på kontoret med, at vi er professionelle e-mail afsendere, for rigtig meget af tiden går jo foran skærmen. Jeg holder også møder, men forsøger at begrænse dem, og efterhånden, som vi som virksomhed har fået kunder i 45 lande, er møderne mere og mere via Google Hangout eller Zoom og med folk i hele verden. Det betyder også, at mine møder nogle gange ligger om aftenen grundet tidsforskellen, og derfor går jeg også ret ofte tidligere hjem end mine medarbejdere, så jeg lige kan få slappet lidt af; luftet hunden og koblet af inden et eventuelt aftenmøde.

I efteråret bestod min hverdag derudover rigtig meget af ture frem og tilbage til København, fordi vi var ude og hente anden fundingrunde til virksomheden, og den slags er enormt opslidende i længden. Jeg har nok boet på de fleste hoteller i København efterhånden, så lige nu nyder jeg en tid på kontoret, hvor vi kan fokusere på drift og udvikling frem for funding.

Hvilke mål har du sat dig for JumpStory i 2021?
2021 er i min verden uendeligt langt væk. Vi har nogle konkrete mål for næste år, og de er, at vi skal skabe flere partnerskaber med andre virksomheder, som kan have glæde af vores kæmpe arkiv af billeder samt vores unikke teknologi på området. Her skal JumpStory integreres i deres platforme, så de kan tilbyde deres kunder et bedre produkt. Det kunne være leverandører af nyhedsbreve, hjemmesideplatforme osv. Det har topprioritet for mig næste år.

I 2021 er planen, hvis alt går vel, at vi så småt skal ud og hente ny funding til virkelig at trykke på marketing- og ekspansionsmotoren og sætte nogle nuller på det, vi render rundt og laver netop nu, men om det så bliver i 2021, det kan kun tiden vise. Vi har naturligvis nogle godt gennemarbejdede excel-ark, men excel-ark er én ting – virkeligheden en anden. Det ved enhver iværksætter, der har været på denne rejse mere end én gang.

Hvilket råd kan du give til andre som går med en iværksætter i maven?
Iværksætteri er at sætte iværk. Det vigtigste er således at starte. Derudover plejer jeg at sige og skrive i mine bøger om emnet, at man med fordel kan tænke stort, men handle småt og fejle hurtigt og billigt. Det er vigtigt at tænke stort, for man skal turde drømme om noget, men i praksis er det eksperiment på eksperiment, indtil man rammer bolden lige i rumpetten.

Jeg er også stor fortaler for at sælge skindet, før man har skudt bjørnen. Med det mener jeg, at alt for mange iværksætterspirer bruger for meget tid og penge på enten at bygge den perfekte hjemmeside, app, flyer eller investerer de småpenge, de har, i et patent. Alt sammen udmærket men blot ikke noget bevis på, at der også er folk, som vil betale for det, du har tænkt eller udviklet.

I stedet handler det om at komme ud af din comfort-zone og prøve at sælge din idé til virkelige mennesker. Lav evt. en prototype af det, hvis muligt, eller benyt dig af Googles metode til at gøre idéer til virkelighed – pretotyping.

Endelig så følg de anerkendte metoder, der findes derude, såsom Lean Startup eller pretotyping, frem for at lytte til kendis-iværksætterne. De fortæller som regel deres historie som om, at hvis man blot gør som dem, så får man succes, men det holder ikke en meter. De var givetvis dygtige, men helt sikkert også heldige, og ingen cases er ens. Derfor bør man følge de metoder, der er forsket i giver de bedste resultater som iværksætter frem for at gøre ligesom ens idol eller rollemodel. Sidstnævnte ”glemmer” nemlig også tit at fortælle om alle de fuckups og afsavn, der var undervejs.

  1. Personalejuridisk rådgivning

  2. Netværk og sparring

  3. Workshops og arrangementer

Relateret