19.03.20 Vi rådgiver dig Månedens iværksætter

Iværksætterportræt: miheroo

miheroo har gjort det muligt for dig som udstationeret nemt og sikkert at kunne finde hushjælpere, når du har brug for hjælp til det praktiske i dit nye hjem.

DI har talt med Sara Roy-Bonde, som er co-founder og CEO i miheroo. Sara fortæller i dette portræt historien bag miheroo, og hvordan det er at arbejde med FN's Verdensmål.

Hvad laver miheroo, og hvordan fik I ideen til miheroo?
miheroo er en online platform, der forbinder udstationerede og hushjælpere sikkert.
I 2004 blev jeg udstationeret til Kina. Ny i et fremmed land, hvor jeg hverken kendte sprog eller andre, og med lange arbejdsdage havde jeg behov for hjælp i dagligdagen; en hjælp, der var svær at finde. Fire år senere flyttede jeg til Korea; nyt sted, samme problem. Da min familie i 2015 blev udsendt til Ghana, stod vi der igen. De udfordringer, udstationerede indretter sig med, kan lyde banale, men når man har sagt farvel til alt, man kender, er det utroligt vigtigt, man falder på plads – Nu. Og Ghana blev starten på miheroo.

Hvad er grunden til, at du blev iværksætter efter mange år som lønmodtager?
Jeg havde i nogle år affejet at tage springet, da mit job gav en tryg base for min voksende familie. Det giver sig selv, at barsel for selvstændige kvinder, som oftest ikke har et økonomisk sikkerhedsnet for deres familie, er en enorm barriere. I sidste ende var det en kombination af, at jeg havde fået tre børn, opsagt mit job, lært nok efter mange år i Mærsk og set nok mishandling til at kunne stå på tilskuerpladsen mere.

Hvad skal miheroo nå i 2020? Og hvad er jeres ultimative mål?
miheroo er finansieret af Innovationsfonden til juni og i 2020 udvider vi markant. På den lange bane skal vi hjælpe multinationale virksomheder med at bygge brands, vi skal forbedre vilkårene for hushjælpere og så skal vi formalisere platformsøkonomien. Det lyder jo meget nemt, ikke?

Hvad betyder det for jer, at I arbejder med et af FN’s Verdensmål?
Internt giver det at gøre en forskel for 130+ millioner mennesker et formål, stolthed og energi, der gør, at man altid samler sig selv op og fortsætter.
Men der er også bagsider. Kunder vil have løsninger på egne problemer, ikke impact. Investorer vil have ROI, triple triple double double. Og sidstnævnte hverken kan eller vil vi.

Hvilket råd kan du give til andre iværksættere, som vil arbejde med udgangspunkt i verdensmålene?
I første ende handler det om at løse et reelt problem for kunderne. Uden nogen, der vil betale for løsningen, bliver det en kort karriere. Dertil kommer, at det er populært at udse sig et enkelt verdensmål. Ja, det er komplekst at dykke ned i alle delmål og targets, men som udgangspunkt mener jeg, at fremtidens ambitiøse og bæredygtige virksomheder simpelthen ledes af internationale standarder, verdensmålene og lokal lovgivning.

Relateret