16.04.20 Vi rådgiver dig Månedens iværksætter

Iværksætterportræt: Rejsespejder

Rejsespejder er en digital platform, som giver dig gode tilbud på alle slags rejser, lige fra kroopholdet i Nordjylland til vandreturen i Asien til daseferien på hvide sandstrande.

DI har talt med Mike Dejworek, stifteren af Rejsespejder. I dette portræt fortæller Mike om, hvordan Rejsespejder kom til, men også hvordan en global krise som COVID-19 rammer en iværksætter inden for den nok hårdest ramte branche – rejsebranchen.

Hvordan kom Rejsespejder til verden, og hvad er din vision for virksomheden?
Rejsespejder startede, fordi jeg altid har været god til at finde spændende rejsetilbud, og en kedelig dag under studiet besluttede jeg mig for at dele dem med venner og familie på en blog. Den blev taget imod over alle forventninger, og snart kunne jeg se, at det faktisk også var en mulighed at kommercialisere konceptet. I dag er vi Danmarks største online-rejsemedie med over 250.000 månedlige unikke besøgende og over 100.000 app-downloads.

Hvordan måles succes hos Rejsespejder, og hvilke succesoplevelser har du oplevet som iværksætter indtil nu?
Da vi ikke selv sælger rejser, er ét af vores primære mål på succes vores ”total transaction value”. Det vil sige den værdi af bookinger, som vi har formidlet for vores partnere. Her har vi sidste år rundet over 100 mio. kr. Et tal, som meget godt viser, hvilken betydning Rejsespejder har i den danske rejseindustri.

Hvad er den største udfordring, du har mødt som iværksætter?
Den største udfordring, jeg har mødt som iværksætter, er at finde en balance mellem familie- og iværksætterlivet. Jeg er et stort familiemenneske og elsker alt det, der følger med det. Men Rejsespejder er på en måde mit tredje barn, som jeg også elsker at være sammen med. Heldigvis har jeg en mere end forstående hustru, som hjælper mig med at finde denne balance.

Hvad er dit gyldne råd til nye iværksættere?
Hvis du kan mærke, at du brænder for noget, så kast dig ud i det! Det lyder måske lidt kliché, men alligevel er det dét, jeg hele tiden skal sige til mig selv, når jeg overvejer nye idéer eller tiltag. Så selvom man har hørt ovenstående sætning i en eller anden form mange gange, så er det stadig dén gyldne regel, jeg selv altid prøver at huske.

Hvordan påvirker en global krise som COVID-19 Rejsespejder? Og hvilke planer har du lagt for virksomheden, når vi kommer på den anden side af krisen?
Rejsebranchen er selvfølgelig dybt berørt af coronakrisen, og det gælder også Rejsespejder. Vi er gået fra vores bedste januar- og februar-tal nogensinde til næsten 0 kr. i omsætning siden midten af marts. Det har resulteret i, at vi har gjort brug af forskellige hjælpepakker og indtil videre har valgt at sende alle vores medarbejdere hjem med løn.

Vi har dog en sund forretning med forholdsvis lave omkostninger, så vi er godt rustet til det, som allerede nu kan kaldes for den sværeste tid i rejsebranchens historie.

Det er umuligt at forudse, hvilken verden vi vender tilbage til, og hvilke konsekvenser COVID-19 kommer til at have på vores rejsevaner. Men uanset om fremtidens rejsemål fortsat hedder Mallorca, Bangkok og Californien – eller om det bliver Samsø, Bornholm og Djursland – så er Rejsespejder klar til at give Danmarks rejseudbydere den bedste platform for at promovere deres tilbud.

Relateret