30.09.20 Vi rådgiver dig Månedens iværksætter

Iværksætterportræt: Beauty Boosters

Beauty Boosters har gentænkt kulturen omkring skønhedsbehandlinger. Skønhedsbehandlinger behøver ikke længere at være noget, som skal planlægges i god tid og blot overstås. Beauty Boosters gør det muligt at bestille en skønhedsbehandler hjem til dig, og tilmed også selvom du kommer i tanke om det i sidste øjeblik.

Maria Refsgaard  (tv) og Louise Bencard (th)

Maria Refsgaard, co-founder og COO (tv) & Louise Bencard, co-founder og CEO (th)

Foto: Sabrina Krumbæk

DI har taget en snak med Beauty Boosters’s co-founder Louise Bencard og hørt, hvordan Louise og hendes partner Maria Refsgaard netop fandt dette hul i markedet samt hvordan det har været at starte virksomhed, lige inden COVID-19 ramte verden.

Hvilken virksomhed er Beauty Boosters?
Beauty Boosters tilbyder ”beauty on demand”. Vi vil gøre skønhedsbehandlinger lige så let tilgængelige som takeaway.
Vores Boosters (skønhedsbehandlere) tager salonen med hjem til dig. Vi vil fjerne besvær og tilføre convenience og fleksibilitet til skønhedsbehandlinger. Vi kan have et ubegrænset antal Boosters ude i arbejde på en gang og den fleksibilitet skal sikre, at der altid er en ledig tid lige præcis, når det passer kunden. Man booker med få klik og kan have en behandler i sit hjem, kontor eller filmset inden for 1-2 timer.

Hvordan opdagede I lige netop dette hul i markedet?
Som tidligere kunder hos flere af de københavnske saloner oplevede vi gentagne gange de samme udfordringer. Blandt andet, at det nærmest er umuligt at få en last-minute eller ledig tid uden for normale arbejdstider, spildtid på transport til og fra salonen, ventetid ved ankomst og et upersonligt forhold til mange forskellige behandlere. Derudover har det altid været noget, der skulle overstås og bestemt ikke en social ting. Kunden er blevet vant til at gå på kompromis, og det vil vi forsøge at gøre op med. Samtidig vil vi gerne gøre branchen mere gennemsigtig og bekæmpe den sorte økonomi, som eksisterer. Derfor tager vi ikke imod kontanter, og vores Boosters har ikke med pengehåndteringen at gøre.

Hvordan komplementerer du og Maria hinanden som makkerpar?
Man finder ofte sammen med dem, man selv ligner eller deler interesser med. Det har vi ikke gjort. Vi har vidt forskellige interesser, erfaringer og baggrund. Vi mødtes tilfældigt i Los Angeles i 2017, hvor Maria var ved at tage en Masters inden for special effects makeup og jeg efter endt studie på CBS arbejdede som COO for en startup i Hollywood. Jeg tror, det er til vores fordel, at vi er så forskellige, som vi er.

Som founder skal man have enormt mange hatte på – nogle vil falde naturligt og andre lander på det hoved, hvor det lige umiddelbart passer bedst, og så må man se, lære, ændre og uddelegere med tiden.

Vores kombination af kompetencer, tror jeg, er den bedste konstellation, vi kunne ønske os – hvilket også er grunden til, at vi valgte at springe ud i det sammen. Vi respekterer og stoler på hinandens viden inden for de forskellige områder. Jeg er utålmodig, ikke så kreativt anlagt og kan dårligt nok lægge en mascara, og Maria har ikke den fjerneste interesse for teknologi eller administration – til gengæld elsker hun at fordybe sig som artist med proteser, parykker eller produkter. Det er derfor oftest ikke svært at placere en opgave, da der er en helt naturlig arbejdsfordeling.

Beauty Boosters slog dørene op i oktober 2019, knap et halvt år efter lukker COVID-19 hele verden ned. Hvordan har I håndteret denne start på iværksætterlivet?
Der er en grund til, at man kalder det et iværksætter-eventyr. Det byder nemlig på en blanding af spænding, kampe, bekymringer, glæde og frustrationer. Og så er der jo altid en skurk, man skal besejre – nu med mundbind og tålmodighed.

Helt ærligt, så har det været enormt hårdt. Men vi har ikke ligefrem et sammenligningsgrundlag, så det er svært at sige, hvor vi havde været i dag, hvis ikke omstændighederne havde budt på tvangslukning og følger af denne. Vi havde flere større projekter i pipeline, som enten er blevet aflyst eller udskudt på ubestemt tid. Under nedlukningen brugte vi i stedet tiden på at vækste vores online tilstedeværelse, planlægge forskellige samarbejder, optimere hjemmesiden og lave en strategi for tiden efter genåbningen. Heldigvis havde vi ikke nået at finde kontorlokaler og havde heller ikke nogen fastansatte, da alle vores behandlere arbejder freelance. Det var virkelig heldigt for os.

Efter genåbningen steg efterspørgslen med over 300% og har været rimelig stabil siden. Vi går meget op i hygiejne og opererer altid med mundbind, håndsprit og handsker, hvilket skaber tryghed for både vores kunder og Boosters. Så på den måde har COVID-19 ikke umiddelbart skadet vores forretning. Men det er klart, at vi højst sandsynligt ville kunne have vækstet mere og hurtigere, hvis vi  havde ramt uden om en pandemi.

Til trods for en svær tid at planlægge i, hvilke fremtidsplaner har I lagt for Beauty Boosters?
Vi har høje ambitioner med Beauty Boosters, har hele tiden haft fart på og planer om at rykke hurtigt. Så det er selvfølgelig dødirriterende, når bremsen bliver klodset i, uden vi kan gøre noget. Det er dog kun tidsaspektet og ikke visionen, der har ændret sig. Vi vil gerne udbrede konceptet og optimere nogle fundamentale udfordringer, vi ser i beauty-industrien både nationalt og internationalt. Man skal vide, at uanset om man sidder derhjemme i København eller på et hotel i Milano, så kan man altid bestille sine skønhedsbehandlinger med samme forventning om fleksibilitet, service og kvalitet.

Planen var oprindeligt, at vi skulle have åbnet i Aarhus i august 2020 og en international ekspansion i start 2021, men det er selvsagt også blevet udskudt. Nu må vi se, hvordan det hele udvikler sig den næste tid, men vi er i hvert fald klar til at trykke på speederen og komme fremad, når situationen forhåbentlig stabiliseres igen.

Pandemiens fortsatte udvikling gør det fuldstændig umuligt at budgettere, forecaste og planlægge noget som helst. Det er ligesom om, at vi alle har fået bind for øjnene, og så er det altså svært at se to skridt frem eller vide, om man træder forkert. Jeg tror bare, man bliver nødt til at tage nogle chancer, følge sin mavefornemmelse og så drikke en et stort glas rosé, hvis det hele fejler.

Hvilket råd ville I ønske, at nogen havde givet jer, inden I sprang ud som iværksættere?
At man ikke kan gøre det hele selv – og at ting tager tid. Kend dine begrænsninger og vær ikke så bange for at spørge om hjælp. Tænk over, hvor glad du selv bliver, når du kan hjælpe andre. Folk er generelt hjælpsomme – både i iværksættermiljøet, grupper på sociale medier, men også i dit eget netværk. Vi har sikkert alle en fætter, der er autodidakt programmør eller en veninde, der kan tage billeder til hjemmeside eller læse korrektur.

Derudover ville jeg ønske, at der var nogen, der havde fortalt mig, at man ikke skal bygge en hjemmeside i Wix, og at man meget hurtigt skal erkende sine egne begrænsninger og søge hjælp til det, man ikke selv kan finde ud af. Det har jeg erfaret nu. Jeg har måske brugt over 300 timer på at lave en hjemmeside på en forkert platform og brugt uendeligt lang tid på at lave en forkert eCommerce opsætning - som tog min veninde sølle 45 minutter at lave, da vi endelig fik spurgt hende.

Jeg gik også i gang med både at lære at kode og lave negle, bare for at kunne sætte mig ind i alle dele af forretningen. Jeg følte, at jeg blev nødt til at have en fornemmelse for, hvilket arbejde vores Boosters udfører hos kunderne. Der skulle jeg nok også bare have holdt mig i min banehalvdel.
Vi har lært meget af alle dele af processen, det er klart – men jeg har spildt meget tid på ting, jeg tænkte, at jeg lige hurtigt kunne lære, som ikke har været min spidskompetence. Her kunne jeg have brugt tiden mere fornuftigt på at udvikle vores forretning eller fokusere på markedsføring.

Foto: Sabrina Krumbæk

Relateret