26.02.21 Vi rådgiver dig Månedens iværksætter

Iværksætterportræt: JABII

Jabii er en dansk startup med en vision om at skabe et verdensomspændende brand. Jabii har udviklet en forlænget boksearm, som skal bringe forældre og børn tættere sammen og samtidig få bevægelse ind i en stillesiddende arbejds- eller skoledag.

Stiftere af JABII, Giang Le (tv) og Christian Thostrup (th)

Foto: BLOCK FILMS

DI har talt med de to stiftere af Jabii, Christian Thostrup og Giang Le, og spurgt til udviklingen af boksearmen, samt de udfordringer de to stiftere er stødt på i processen. Du kan i dette portræt også læse, hvad Christian og Giang ønsker, de havde gjort anderledes, skulle de have startet virksomheden i dag.

Hvad er JABII for en virksomhed, og hvad er idéen bag?
JABII er en ung dansk startup-virksomhed, som har opfundet et spil, der skal kombinere det bedste fra gaming og fitness. CEO og medstifter, Christian, var træt af at hans børn altid sad med iPad’en og ikke var fysiske i deres leg. Derfor designede han en forlænget boksearm med fjedre, der gør, at uanset hvor hårdt man slår mod modstanderen, gør det ikke ondt.

Hvilken udvikling har I været igennem med produktet og konceptet?
Konceptet har været igennem en kæmpe udvikling fra da vi startede virksomheden i foråret 2017 og så til nu. Produktet begyndte med at være en mekanisk forlænget arm med fjedre, til nu hvor det har fået indbygget elektronik med sensorer. Derudover har vi også lavet en app til facilitering af brugerprofiler, der viser data over kampene, som er understøttet af bluetooth-kommunikation. Produktet omfatter altså nu hele tre forskellige teknologiområder.

Hvad har I været særligt udfordret af, og hvordan har I tacklet dette?

En af vores største udfordringer har uden tvivl været at skaffe den nødvendige kapital. Vi har især brugt meget af vores tid på at skaffe funding til vores hardware, hvilket er ret svært, da der er en forøget risiko og et stort kapitalbehov.

Er der noget, som I ville ønske, at I havde gjort anderledes?
Vi ville ønske, at vores fokus i starten også var på firmaidræt og bevægelse ude hos ungdomsskolerne. Vi kan se, at en stor andel af vores ordrer kommer fra B2B- og B2G-kunder. Vi har siden hen indgået et samarbejde med nogle studerende fra SDU, som blandt andet måler på trænings effekterne, for at få et større indblik i værdien JABII kan give. Vi har nemlig en ambition om at blive ”gratis motion” på stillesiddende arbejdspladser, og at det kan skabe noget fællesskab for alle led i en organisation. Flere studier viser også, at bevægelse og at få pulsen op øger arbejdseffektiviteten og produktiviteten hos medarbejderne.

Hvad er jeres vision for JABII?
Vores vision for JABII er at skabe et verdensomspændende brand, som kendes for en række produkter og koncepter, der bringer fysisk aktivitet sammen med digitale elementer. Derudover er det også en klar ambition for os, at JABII bliver til en sport, der kan dystes på konkurrenceplan.

Foto: DROBE.media

Relateret