Digital suverænitet gennem større strategisk valgfrihed
Det er tid til at sikre vores digitale suverænitet
I en tid med geopolitiske spændinger og usikkerhed om adgangen til kritisk digital infrastruktur er det afgørende, at Europa kan mere selv og har fokus på at sikre større digital suverænitet.
DI mener, at digital suverænitet skal sikres via større strategisk optionalitet, der giver Europa og Danmark flere valgmuligheder i forhold til kritisk teknologi og digitale kapaciteter på udvalgte områder.
I Danmark har vi et solidt fundament at stå på. Vi er ét af de mest digitaliserede lande i verden og er gode til at innovere og samarbejde, når det sker på lige markedsvilkår. Men særligt når det gælder investeringer og rammevilkår sakker Danmark og EU bagud, hvilket udfordrer vores sikkerhed, innovation og konkurrenceevne.
For at sikre større digital suverænitet skal vi derfor både trykke på speederen for at fremme innovation og konkurrencekraft og på bremsen for at mindske sårbarheder og regulere klogt.
Digital industripolitik - fokus på kapital og regelforenkling
Skal vi stå mere på egne ben, kræver det først og fremmest massive og målrettede investeringer i nøgleområder, hvor teknologiske afhængigheder udgør en særlig risiko. DI mener ikke, at Europa skal kunne alt selv. For at sikre vækst og skalering af europæiske og danske teknologier skal EU fastholde en åben, markedsdrevet tilgang til internationalt samarbejde, men gøre det med langt større strategisk omtanke og fokus på robusthed.
Det kræver en aktiv industripolitik i EU, der sikrer flere alternativer, øger konkurrencen og reducerer sårbarheder inden for kritiske teknologier som kunstig intelligens, cloud, 5G, cybersikkerhed og kvanteteknologi. Det er derfor afgørende, at vi sikrer bedre rammevilkår for erhvervslivet, herunder et stærkt indre marked, en reel kapitalmarkedsunion, harmonisering og forenkling af regler samt lige konkurrencevilkår.
Leverandørkrav som løftestang for digitale kapaciteter
I DI mener vi også, at regulering og offentlige indkøb skal bruges strategisk til at understøtte innovation, fremme fair konkurrence og markeds-pluralitet. ​Dette vil ud over at fremme digital suverænitet i den offentlige sektor også medvirke aktivt til at skabe skalerbare hjemmemarkeder for europæiske løsninger. Det samme gælder i erhvervslivet, hvor private kunder også kan bidrage til at stimulere et større marked for europæisk teknologi eller større kontrol ved brug af udenlandske løsninger via kontraktuelle krav og fælles standarder på udvalgte områder.
Investering i kompetencer og forskning
Opbygning af teknologiske og digitale kapaciteter kræver ikke kun kapital, men også mennesker. Europa skal investere langt mere i digitale færdigheder, forskningsmiljøer og startups. Det handler om at uddanne, tiltrække og fastholde talent – og om at omsætte forskning til kommerciel anvendelse.
Det handler i sidste ende om suverænitet: Om vi ønsker at spille en indflydelsesrig rolle i verdenssamfundet. Suverænitet betyder ikke, at vi skal kunne alt selv - men at vi har valgmuligheder, kan handle på egne præmisser og reducerer vores afhængighed på de mest kritiske områder Andreas Holbak Espersen
Fokus på opnåelse af strategisk digital valgfrihed
At der på både nationalt og europæisk niveau fokuseres på at opnå større digital suverænitet ved at gå målrettet efter strategisk valgfrihed på udvalgte teknologiområder såsom kunstig intelligens, cloud, 5G, cybersikkerhed og kvanteteknologi. Dette gælder både det nationale arbejde med at fremme digital suverænitet i den offentlige sektor i regi af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi såvel som på europæisk niveau, herunder via de rådskonklusioner om styrkelse af den digitale konkurrenceevne i EU, som forhandles under dansk EU-formandskab.
Målrettet digital industripolitik i EU
At der fra dansk side arbejdes for at fremme en aktiv og målrettet digital industripolitik i EU, der skal sikre, at investeringer i digital teknologi og infrastruktur prioriteres højt i udvalgte sektorer. Konkret anbefaler DI at fremme moderne og investeringsvenlige rammevilkår på nationalt og europæisk niveau ved bl.a. at forbedre adgangen til kapital fra både offentlige og private aktører, herunder pensionskasser og fonde, samt via et fokus på større dansk hjemtag af EU-midler. Dertil anbefales reelle og markante regelforenklinger som led i arbejdet med EU-Kommissionens digitale omnibus mhp. at reducere de administrative byrder for virksomhederne og derigennem øge investeringer og innovation i EU.
Krav til leverandører
At der i forbindelse med revisionen af EU’s udbudsdirektiver og i den løbende tilpasning af den statslige, kommunale og regionale indkøbspolitik arbejdes med at benytte leverandørkrav som løftestang til at styrke Europas konkurrenceevne, innovation og digitale kapacitet. Konkret anbefaler DI, at der på udvalgte områder stilles krav til leverandører, der skal styrke europæisk tilstedeværelse og kontrol i forbindelse med offentlige udbud og indkøb. Det kunne fx være krav vedr. continuation of service, adgang til kildekode mv. med afsæt i en risikobaseret tilgang, der balancerer behovet for at undgå rigide udbudsprocesser. Dertil anbefales det, at der i tilfælde af tilbud med samme pris og kvalitet bliver en forpligtelse i offentlige udbud til at vælge europæiske produkter og tjenester på udvalgte områder.