Markedspladser
Digitale markedspladser spiller en stigende rolle i e-commerce og åbner nye muligheder for vækst, eksport og kundetilgang – men stiller også krav til synlighed, konkurrenceevne og datastyring. Bliv klogere på markedspladser, krav og reguleringer, find inspirerende virksomhedscases og analyser fra Dansk Industri, her.
Digitale markedspladser som Amazon, Zalando og AliExpress udgør over halvdelen af den globale e-handelsomsætning – og dominerer i flere af Danmarks vigtigste eksportmarkeder. Alligevel er danske virksomheder blandt de mindst aktive i EU, når det gælder salg via markedspladser.
Kun 7 % af danske virksomheder sælger gennem disse platforme, hvilket efterlader et stort, uudnyttet potentiale – især for dem med eksportambitioner. For at få succes kræver det strategiske valg af platforme og tilpasning til lokale markedsforhold, hvor ingen markedsplads er dominerende overalt.
Dansk Industri tilbyder viden, analyser og værktøjer, der hjælper virksomheder i gang.