Først bygger Planet Nusa fællesskabet
Planet Nusa er et sportswear-brand, som blev etableret i 2019 af Mille Skat og Kirstine Esmer. De har skabt et brand, som er bygget op omkring et fællesskab og interesse for sport. Det er et fællesskab, som både tager form i et online community på sociale medier, men også inkluderer fysiske events fx løbeture og havsvømning.
Selvom både Kirstine og Mille har en baggrund inden for detailhandel og wholesales, valgte de at etablere deres eget brand som et Direct-to-Consumer-brand, hvor de selv sælger produkterne.
De første tre år solgte de kun online, og det gik så godt, at de har fået mulighed for at udvide og åbne tre butikker i både København og Århus.
Sociale medier - sådan gjorde de
De startede med at lave en kommunikationskanal på Instagram, hvor de byggede kanalen med relevant indhold, men brugte også meget tid på ”community management”, hvilket betyder at interagere med både følgere og andre posts for synlighed og for at skabe fællesskabet.
Den første kanal, de aktiverede, var Instagram, men nu har Planet Nusa også taget TikTok til sig og så har de naturligvis også en webshop.
50% af det indhold, de bruger på sociale medier, er organisk indhold, som fællesskabet sender ind og poster. De bruger det organiske indhold til både organiske posts, men også til annoncer, da det fremstår mere autentisk og giver gode resultater.
For Planet Nusa var det et bevidst valg at gå en mere langsommelig vej ved først at bygge et fællesskab og skabe relationer til kunderne, modsat at gå direkte til en stor forhandler og sælge den vej. De mente, at det var et mere solidt fundament at stå på.
Nu er de klar til at skalere konceptet til udlandet, og det bygger de efter samme metode omkring et fællesskab, hvor sociale medier bliver nøglen og indgangen til det.
Se videoen her og Få tre gode råd af Planet Nusa
Hvem er Planet Nusa?
Idéen om Planet Nusa startede i 2018, hvor grundlæggerne Mille Skat og Kristine Esmer udviklede deres første produkter.
Planet Nusa er en DTC forretning, og de lancerede deres første webshop i 2019.
I dag har Planet Nusa et stort fællesskab, 115 ansatte og tre fysiske butikker, samt en cafe - Nusa Café.
Brandet er skabt på idéen om et inkluderende fællesskab, hvor alle kan føle sig velkomne.