Ny kundevendt B2B analyse viser vejen til succes med onlinesalg
Onlinesalg er relevant for alle virksomheder med kunder, der har adgang til internettet.
Efter covid-19 er det også i B2B blevet forretningskritisk. Indkøberen fik under pandemien nye vaner og i 2024 er det den foretrukne måde at handle med sine leverandører på. 25% bruger kun digitale kanaler, mens 21% kun bruger analoge kanaler. Størstedelen (47%) bruger dog en kombination, viser en ny B2B e-commerce analyse fra Dansk Industri. Analysen viser også at 32% af B2B indkøberne fravælger leverandører, de ikke kan handle med digitalt. Det er fire procentpoint mere end i 2022.
I dette års B2B e-commerce analyse, har vi gjort analysen kundevendt. Analysens hovedfokus er at forstå B2B kundernes adfærd og motivation.
Analysen består af to datasæt. Vi har nemlig både spurgt B2B indkøberne og de B2B sælgende virksomheder, hvad de gør. og hvordan de oplever en verden med B2B-salg. Dette for at forstå begge parters adfærd og overbevisninger. Derfor vil du i analysen møde benchmark sider, hvor vi holder de sælgende virksomheders overbevisninger op mod kunders adfærd og input.
Vi kan fx se at 44% af de sælgende virksomheder, der ikke er kommet i gang med at sælge online, holder sig tilbage da de mener, at deres produkter er for komplekse. Til gengæld stopper det ikke indkøberne, der handler bredt ind af både reservedele, nye maskiner, fødevarer og produkter til videresalg. Over 50% af de produkter der handles ind, som skal indgå i virksomhedens produktion er specialtilpasset. Heraf er 28% specialtilpasset i meget høj og kan derfor kategoriseres som komplekse produkter.
Nye trends i B2B-indkøb
Du vil også i denne analyse se, at nye trends har sneget sig ind blandt B2B indkøberne. Det gælder fx jagten på funktioner, der gør det nye liv med klimaregnskaber nemmere. Og i en verden med kunstig intelligens, deep fake og ansigtsløse butikker, så søger indkøberen i højere grad tillidsskabende signaler.
Så den perfekte B2B webshop skal kunne tåle et grundigt baggrundstjek og levere data til klimaregnskabet. Det er der forretningspotentiale i – derfor har vi et helt afsnit med fokus på konkurrenceparametre.
Download analysen øverst på siden her.
Udgivet d. 4. juni 2024