Vi rådgiver dig

Danskernes årlige e-commerce tracker 2024

Det er blevet tid til at gør status for onlineåret 2024. Dansk Industri følger danskernes online forbrug og adfærd måned for måned og udgiver en samlet analyse hvert kvartal. Her kommer den samlede opgørelse for året 2024.

Rekord for onlinehandel  
Onlineforbruget stiger i 2024 og lander på en samlet andel på 133 mia. kr. Der blev sat ny rekord i december med 87% af danskerne, der handlede online. Årsgennemsnittet rykker sig med en halv procentpoint op, men gennemsnittet af danskerne som handler online hver måned forbliver på 81%, hvilket er samme andel som i 2023. I gennemsnit klikkede danskerne køb 3,8 gange og brugte 1.607 kr. hver måned på onlinehandel. December var årets største online måned, hvor danskerne i gennemsnit foretog 5,1 køb og brugte 2.143 kr. online. 
 
Top 10 webshops – ny rangorden 
Temu stormede frem i 2024 og overtog andenpladsen på listen over de mest populære webshops efter slet ikke at være repræsenteret i 2023. Mens Zalando fastholder sin førerposition, bliver danske webshops presset ud, og kun fire ud af årets samlede Top 10-webshops har danske rødder i 2023 var fem webshops danske. Det er især de yngre aldersgrupper, der i stigende grad vælger udenlandske webshops, men Temu er mest populær blandt seniorerne, der som den eneste gruppe har Temu på førstepladsen. 
 
Der blev købt mindre tøj, sko og tilbehør i 2024  
Denne kategori er ellers vokset med et par procentpoint om året siden 2021, hvor vi begyndte at måle. Det forbliver dog stadig den største og mest handlende vare, der sælges online i 2024 med 33% i andel af fysiske produkter. Kultur og oplevelser går tilbage med tre procentpoint, og online gaming går frem med et procentpoint. Størst stigning ses i kategorien film og serier, der går frem med fire procentpoint i 2024 versus 2023.

Download årsanalysen øverst på siden her, for der er mange flere indsigter at dykke ned i. 

Rigtig god læselyst.

Udgivet: 05.02.25

Om analysen:

Danskernes e-commerce tracker, følger udviklingen og potentialet for onlinesalg. Onlinesalg giver ikke kun muligheder for de lokale butikker, der ikke længere er begrænset af geografi, men kan udvide kundebase både med landsdækkende salg og internationalt salg. Onlinesalg skaber også mulighed for at drive en mere effektiv forretning og salget udvikler sig.

For at blive klogere på danskernes onlinevaner, har Dansk Industri og Epinion udviklet ”Danskernes e-commerce tracker”. Den afdækker bl.a. hvem der handler mest online, hvad de køber, hvor de køber ind, hvor meget de køber for.

Det er vores ambition, at ”Danskernes e-commerce tracker” skal hjælpe danske virksomheder med at være på forkant med udviklingen, ved at forstå kunderne og bevægelserne. Danskernes e-commerce tracker udkommer kvartalsvis og med en årsudgivelse for det foregående år i februar.

Med ”Danskernes e-commerce tracker” ønsker vi, at bidrage til at øge danske virksomheders konkurrenceevne.
Analysen er udarbejdet af Dansk Industri´s e-commerce team og Epinion.

Relateret indhold